Van de Volvo 850 GLT staan niet al te veel exemplaren te koop, en kilometerstanden onder de 150.000 komen helemaal zelden voor. Auto’s met zo weinig rijervaring worden veelal aangeboden als prijzige youngtimers. Nog duurder zijn de diverse turbomodellen, en dan vooral de Estates. Van de ‘burgerversies’ is de eerste 850 GLT (het liefst in onverkrijt rood) het interessantst als youngtimer. Een goed onderhouden Volvo 850 is een uiterst betrouwbare en comfortabele reisgenoot.

Carrosserie
De deels verzinkte koets zorgt voor een lange levensduur, hoewel de voorspatborden en de dorpels achteraan onder de skirt wel degelijk gevoelig zijn voor corrosie. De kunststof bumperlijsten en achterlichten kunnen slecht tegen uv-straling, waardoor ze desintegreren of sterk verkleuren.
Techniek
Motorisch is er weinig reden tot klagen. Volvo vond zelf dat de vijfcilinder minimaal 200.000 kilometer zonder koprevisie moest meegaan. Kilometerstanden van 5 ton en meer zijn echter geen uitzondering. Olielekkage? Check of de carterventilatie niet verstopt is. Ook een versleten keerring tussen motor en transmissie kan voor vette incontinentie zorgen. De versnellingsbakken uit eigen huis houden zich goed. Onderstelrubbers slijten met de jaren. Zwak punt is het aircosysteem. Verdampers en compressors gaan meestal niet zo lang mee als de rest van de tchniek.
Onderdelen
Plaatdelen en met name interieuronderdelen worden snel schaars. Vooral de kunststof onderdelen gaan hard. Maar het loont de moeite je licht op te steken bij de diverse liefhebbersfora en in Volvo gespecialiseerde demontagebedrijven. Voor de techniek kun je gewoon bij de dealer terecht.
Aandachtspunten
- Silent blocs achterwielophanging, aircosysteem.
- Kunststof delen, met name de achterlichten.
- Carterventilatie, keerring motor-bak.