Alfa Romeo heeft veel meer moois in huis dan alleen de Giulia. De combinatie van de transaxle-bouwwijze en het scherpe design van Giugiaro zorgen ervoor dat de Alfetta GT en GTV na veertig jaar nog steeds een erg geslaagde auto is. Een goed onderhouden exemplaar biedt heel veel rijplezier en de GTV6 is met zijn heerlijke zescilinder ook nu nog een snelle auto. Maar het model heeft wel wat aandachtspunten die je niet mag negeren. Als je er eentje gekocht hebt, moet je er ook regelmatig mee rijden.

Carrosserie
Hoe goed de auto ook onderhouden is, roest is en blijft een groot probleem. Controleer de carrosserie zowel van binnen als van buiten helemaal. Let vooral op de lasnaden, de afwateringsgaten, de wielkuipranden, de krikpunten en de onderste hoeken van de voorruit. Maar er liggen ook veel aandachtspunten buiten het gezichtsveld. Neem bij voorkeur een expert mee wanneer u naar een auto gaat kijken.
Techniek
De distributieketting van de viercilinder moet op tijd vervangen worden (om de 80.000 kilometer) om te voorkomen dat hij tandjes gaat overslaan. De V6 is zeer solide en tuning is met deze motor beter mogelijk. De vijfbak uit de GT’s en GTV’s is degelijk gebouwd. Enige probleem: de synchromeshringen van de eerste, tweede en derde versnelling slijten snel, waardoor de bak tijdens het schakelen gaat kraken. Dit wordt veroorzaakt door de lange verbinding tussen de versnellingspook en de bak.
Onderdelen
Origineel plaatwerk is bijna niet meer te vinden en de prijzen liggen hoog. Vooral van de vroege modellen valt het niet mee om gebruikte onderdelen te vinden. Ook interieurdelen zijn lastig te vinden. Een middenconsole in perfecte staat moet je koesteren, hoedenplanken en deurpanelen zonder speakergaten zijn gezocht.
Aandachtspunten
- De motoren worden leuk bij hoge toerentallen, maar alleen als de olie op bedrijfstemperatuur is! Goede revisies zijn duur.
- Laat u niets wijsmaken: gekraak bij het schakelen is ook bij deze Alfa Romeo niet normaal.
- Goede lak is geen garantie voor goed plaatwerk.