De Alfa Romeo Giulia 1300 heeft altijd moeten opboksen tegen het krachtiger zustermodel met 1,6-liter motor. Veel eigenaren kozen er later voor om hun 1300 van de grotere motor te voorzien. Hierdoor zijn Giulia’s met de originele 1,3-liter motor behoorlijk zeldzaam, ook al is de auto gedurende een lange periode (1964-1978) en in grote aantallen van de band gelopen. Natuurlijk zijn de prestaties van de Giulia 1600 beter, maar dat is geen reden om een goede, originele 1300 te laten staan. Vanwege het mooie interieurintwerp zijn Giulia’s uit de periode 1972-1974 het aantrekkelijkst.

Carrosserie
Volledig originele auto’s waaraan nooit gelast is, zijn extreem zeldzaam. De meeste Giulia’s hebben minimaal één restauratie achter de rug. Let daarom niet alleen op roest, maar ook op amateuristisch uitgevoerd herstelwerk, vooral bij de portierranden en de dorpels. Controleer met behulp van een magneet of de wielkuipranden en de onderste randen van de spatborden uit metaal of uit plamuur bestaan. Ook de behuizing van de koplampen zijn roestnesten. Bij veel auto’s zijn de originele wielen en het stuur vervangen door ‘sportievere’ exemplaren.
Techniek
Door zijn heerlijke rijeigenschappen en zijn prachtige geluid verleidt de Giulia je als geen andere klassieker tot een vlotte rijstijl. Auto’s waarmee al te ruw is omgesprongen, kunnen kampen met een versleten motor en/of versnellingsbak. Door de grote hoeveelheid motorolie duurt het lang voordat alles op bedrijfstemperatuur is, waar alleen de ware Alfisti het geduld hebben. Controleer de motor op gelijkmatige en hoge compressiewaarden en een stabiele oliedruk. Let verder op versleten remmen en krasgeluiden vanuit de versnellingsbak. Voor motor- en versnellingsbakrevisies is speciaal gereedschap nodig.
Onderdelen
Nederland en België kennen een groot aantal bedrijven die gespecialiseerd zijn in onderdelen van klassieke Alfa Romeo’s. De kwaliteit van de geleverde waar is niet overal optimaal. Over het algemeen loont het om te investeren in onderdelen met de originele specificaties, ook al zijn die vaak twee- tot driemaal zo duur als de goedkoopste alternatieven.
Aandachtspunten
- Er gaat maar liefst zes liter olie in de motor en die wil graag goed worden opgewarmd. Veronachtzaming leidt onherroepelijk tot verhoogde slijtage.
- Een verlaagd onderstel en extra brede banden vergroten het rijplezier, maar betekenen ook een zwaardere belasting van de wielophanging.
- Niet elke restauratie wordt volgens de regelen der kunst uitgevoerd. Zorg dat u altijd een magneet op zak hebt, om een overdaad aan plamuur op te sporen.