De ‘Bertone coupé’ is een zeer populaire klassieker. Maar om een echt goed exemplaar van de eerste serie te vinden, moet je engelengeduld hebben. Als je er een wilt hebben, moet je je erbij neerleggen dat een goede originele conditie belangrijker is dan de wenselijke motorspecificatie. Omdat de Alfa Romeo uitnodigt tot een sportieve rijstijl, vragen de motor en de transmissie net zoveel aandacht als de carrosserie.

Carrosserie
Originele exemplaren van de Bertone GT zijn er nauwelijks, vandaar dat je het al snel moet doen met auto’s die al een keer zijn opgelapt en nu een grondige restauratie nodig hebben. Neem een expert mee om te kijken of dat een zinvolle onderneming is. De kwaliteit van de lak is vaak beter dan die van de lasnaden.
Techniek
Hoewel elke Alfa Romeo-rijder van zijn motor houdt, zijn de carburateur en de onsteking vaak verkeerd afgesteld en daar hebben vermogen, geluid en levensduur flink onder te lijden. Veel bezitters laten een grondige motorrevisie zitten omdat het zoveel moeite kost. Ook de transmissie wordt niet altijd goed behandeld en heeft synchromeshringen van bedenkelijke kwaliteit. Wie de techniek al bij het schakelen laat kraken, heeft zijn Alfa niet begrepen.
Onderdelen
Er zijn heel veel onderdelen beschikbaar. Alfa-specialisten doen er alles aan om een Bertone GT in leven te houden. Maar de kwaliteit wisselt nog sterker dan het prijspeil. Als je zelf aan het klussen slaat, zul je erachter komen dat je voor veel dingen originele Alfa-onderdelen nodig hebt.
Aandachtspunten
- De Alfa Romeo-motor wordt leuk bij hoge toerentallen, maar doe dat niet als de olie nog koud is. Goede revisies kosten geld.
- Laat u niets wijsmaken, gekraak bij het schakelen is ook bij deze Alfa niet normaal.
- Goede lak is geen garantie voor goede lasnaden.