Zoals zo vaak geldt voor klassieke coupés van Audi: pas op voor knutselauto’s die je portemonnee laten leegbloeden. Goed onderhouden Quattro’s zijn zeldzaam en duur, maar je rijdt op de lange termijn toch echt fijner in zo’n goed onderhouden origineel. Op het gebied van materiaal- en interieurkwaliteit was Audi in de jaren tachtig al op de goede weg. Met name de stoelbekleding en het dashboard zijn een lang leven beschoren. Alleen de digitale instrumenten kunnen soms voor problemen zorgen.

Carrosserie
Roest is nauwelijks een probleem bij latere 20V-versie van de oer-Quattro. Hooguit ondeskundig gerepareerde schades kunnen voor corrosie zorgen. Besteed daarom extra aandacht aan de verborgen gevolgen van schadegevallen.
Techniek
De heerlijke vijfcilinder heeft een uitstekende reputatie, ook wat betreft betrouwbaarheid. Met het juiste onderhoud zijn hoge kilometerstanden van boven de 200.000 km geen enkel probleem. Voorzichtigheid is geboden bij zwaar opgevoerde motoren, want goedbedoelde maar onprofessioneel getunede vijfcilinders kunnen een sterk verkorte levensduur hebben.
Onderdelen
Het is niet geweldig gesteld met de onderdelenvoorziening voor de oer-Quattro. Ja, Audi Tradition heeft een aantal technische componenten in het assortiment, en ook modelspecifieke plaatdelen zoals spatborden of zijpanelen zijn verkrijgbaar bij de fabriek, maar houd rekening met hoge prijzen. Zo kost een voorspatbord in de Audi Tradition-webshop 500 euro.
Aandachtspunten
- Kloenk-geluiden bij het wegrijden kunnen duiden op versleten kruiskoppelingen in de aandrijflijn.
- De dorpels hebben de neiging te roesten. Kijk daarom met name goed naar de kriksteunen.
- Onder de achterbumper laten de lasnaden soms los.