Hij is niet sneller dan de viercilinder 100 en hij is minder mooi dan de in twee kleuren gelakte 3000. Toch is de aanschaf van een Austin-Healey 100/6 het overwegen waard. Het is namelijk een betere cruiser dan de rauwe 100 en hij is goedkoper dan de 3000. Ook klinkt hij minstens even goed en natuurlijk rijdt de 100/6 zoals je van een Austin-Healey mag verwachten.

Carrosserie / chassis
Er zijn veel Austin-Healeys bewaard gebleven, de viercilinder 100 en zescilinder 100/6 zijn echter relatief zeldzaam. Basis wordt gevormd door een zwaar ladderchassis, waar echter veel beweging in zit. Schrik niet als u tijdens een proefrit over een ongelijke spoorwegovergang rijdt, de auto wekt de indruk ter plekke in onderdelen uit elkaar te vallen. De Austin-Healey 100/6 is erg gevoelig voor roest, maar de inspectie is rechttoe-rechtaan: het chassis, de carrosserie op de bevestigingspunten met het chassis en het schutbord. Door de beperkte bodemvrijheid is het chassis kwetsbaar: controleer het ook op sporen van schade.
Techniek
De 2,6-liter zescilinder lijnmotor van de Austin-Healey 100/6 is een degelijk brok techniek, die veel vermogen en koppel te bieden heeft. Toch moet de motor van de Austin-Healey 100/6 harder werken dan de latere drieliter uit de A-H 3000. Controleer de oliedruk op bedrijfstemperatuur en laat de motor enkele keren vanuit een heel laag toerental door het gehele toerenbereik lopen. De auto hoort soepel en in één rechte lijn het vermogen op te bouwen, zonder hikjes of kuchjes. Oververhitting is een probleem, de radiateur is vaak vervuild. Een elektrische ventilator maskeert het koelprobleem. De versnellingsbak moet soepel schakelen. Ook belangrijk is de conditie van het onderstel: overmatige slijtage op de naafstukken en de besturing is vaak het gevolg van onvoldoende smering. Olielekkage via de achterassen tast de remschoenen aan. Let op bijgeluiden vanuit het onderstel.
Onderdelen
Waar de koper van een Austin-Healey 100/6 zich geen enkele zorgen over hoeft te maken, is de verkrijgbaarheid van onderdelen. In Nederland zijn verschillende leveranciers van bekende Britse onderdelenmerken, vrijwel alles is nieuw te verkrijgen. Let bij nieuw plaatwerk wel goed op de pasvorm: goedkope imitatiedelen dienen vaak passend gemaakt te worden, wat voor de beginnende hobbyist niet eenvoudig is. Voor een grondige restauratie is de expertise van een geoefende plaatwerker zeer welkom.
Aandachtspunten
- Roest in het chassis, bij de bevestigingspunten van de carrosserie en (vooral) in het moeilijk te herstellen schutbord
- Koelproblemen door dichtgeslibde radiateur en waterkanalen in de motor
- Kwaliteit van restauratie: nieuw plaatwerk dient meestal op maat gemaakt te worden