De Austin-Healey Sprite ‘Frogeye’ kreeg na drie jaar een ingrijpende facelift, waarbij het model voortaan ook als MG Midget werd verkocht. In 1971 stopte de productie van de Sprite, de MG Midget bleef nog tot eind 1979 (met 1,5-liter Triumph-motor en rubberen bumpers) in productie. De ‘Spridget’ is een ideale auto voor de beginnende hobbyist, de constructie is simpel en alles is nieuw verkrijgbaar – desnoods bestel je een complete carrosserie bij British Motor Heritage Ltd. in Groot-Brittannië. Ook voor het doorvoeren van technische modificaties (grotere motor, andere versnellingsbak, aangepast onderstel, etc.) leent de auto zich bij uitstek.

Carrosserie
De kosten van een grondige restauratie pakken bij de Sprite doorgaans hoger uit dan de uiteindelijke verkoopwaarde. Het is daarom belangrijk dat er op eerder uitgevoerd herstel niet beknibbeld is. De carrosserie is van een eenvoudige constructie, maar doordat vrijwel alle delen gelast zijn, vergt een goede reparatie de nodige kunde en kennis. Beruchte roesthaarden zijn de binnen- en buitendorpels, de A-stijlen, de veerschommels achter, de kriksteunen en de kokerbalken die vanuit het interieur langs de achterwielkuipen richting de kofferbak gaan. Controleer ook de staat van het interieur en alle sierdelen, en of de softtop intact is.
Techniek
BMC’s alom toegepaste A-series motor is de eenvoud zelve. De meest basale controle volstaat: zijn er rammeltjes vanuit het mechaniek hoorbaar, is van elke cilinder de compressie in orde, geeft de koeling geen problemen en is de onderhoudshistorie bekend? Een lage oliedruk bij stationair toerental kan een indicatie zijn voor een naderende revisie. Ook de versnellingsbak is robuust, maar controleer wel of deze soepel schakelt. Belangrijk is de conditie van de voorwielophanging. Deze dient regelmatig te worden doorgesmeerd. Bij onvoldoende onderhoud slijten de fusees en de stuurkogels versneld, wat invloed heeft op de sporing.
Onderdelen
In Groot-Brittannië hebben talloze specialisten zich toegelegd op de onderdelenvoorziening van de ‘Spridget’, maar ook in Nederland en België zijn er veel leveranciers. Het loont om te shoppen, maar houd wel rekening met een matige kwaliteit bij goedkope imitatie-onderdelen. Alles is nieuw verkrijgbaar. Wanneer u een auto aanschaft waaraan verschillende technische modificaties zijn doorgevoerd, is het belangrijk te weten wát er precies is aangepast en waar de componenten vandaan komen.
Aandachtspunten
- Roest in de A-stijlen en de dorpels.
- Roest in de kokerbalken achter.
- Slijtage in de voorwielophanging.