De Morris Mini Minor Traveller en Austin Se7en Countryman, die al spoedig werden omgedoopt tot Austin Mini Countryman, werden geleverd tussen 1961 en 1969. De latere, van alle houten balken ontdane Mini Van bleef tot 1982 in productie. De versie met 1000 cc-motor heeft de voorkeur, Hydrolastic-vering is leuk maar onderhoudsgevoelig. De waarde van mooie Countrymen ligt hoog: een fraai gerestaureerd exemplaar, zoals in dit artikel geportretteerd, kost bij een specialist al gauw 30.000 euro. Het aanbod Mini’s Countryman en Van is niet heel groot.

Carrosserie
Roest is de grootste vijand van de Mini. Overal en nergens zitten meerdere platen tegen elkaar, waar gemakkelijk vocht tussenkomt. Berucht is het voorruitpaneel, waar de A-stijlen, de voorschermen en het schutbord bij elkaar komen. Hetzelfde geldt voor het frontpaneel bij de aansluiting op de voorschermen. Ook de binnen- en buitendorpels zijn belangrijke aandachtspunten. Veel plaatdelen worden nog steeds nieuw gemaakt, maar voor de afwijkende panelen aan de achterzijde zijn lastiger te vinden. Bekijk ook of de houten balken niet zijn doorgerot. In tegenstelling tot de Morris Minor Traveller hebben ze een puur decoratieve functie, en zijn ze niet dragend.
Techniek
De A-series motor is robuust gebouwd en verdraagt een ruwe behandeling zonder te morren – op voorwaarde dat hij zijn onderhoud op tijd krijgt. Olielekkage is een gegeven, controleer het peil met regelmaat. Gezien de in het carter geplaatste versnellingsbak gebruikmaakt van dezelfde olie als de motor, is het aan te raden om uiterlijk elke 10.000 kilometer de olie te verversen. Kraakjes uit de versnellingsbak duiden op slijtage van de synchromeshring voor de betreffende versnelling. De ontsteking zit voor op de motor, waardoor hij bij regen kan gaan haperen. Indien van toepassing: als het Hydrolastic-veersysteem druk verliest, gaat de auto lager op zijn wielen staan. Modificatie naar rubberen veerelementen is geen eenvoudige ingreep.
Onderdelen
Van de techniek is alles verkrijgbaar. Het plaatwerk van de neus is identiek aan dat van de gewone Mini, panelen die specifiek zijn voor de Countryman kunnen wat lastiger te vinden zijn. Controleer of alle verchroomde sierdelen nog intact zijn en het interieur bij voorkeur compleet.
Aandachtspunten
- Overal kan roest ontstaan, maar controleer vooral het gebied rond het voorruitpaneel, de A-stijlen en het schutbord.
- Specifiek plaatwerk: achterpanelen, portaaldeurtjes, houtwerk.
- Onderhoud van de motor.