Verstokte liefhebbers willen er nog niet aan: de BMW Z1 is een klassieker. Gelukkig zijn er genoeg mensen die dit inmiddels wel inzien en de auto waarderen om zijn afwijkende techniek en de grote invloed die hij had op de ontwerpen van de latere BMW-modellen. Ook de Z1-eigenaar profiteert van de goede verkrijgbaarheid van onderdelen: de techniek komt overeen met die van de 325i. Maar ook specifieke onderdelen zijn nog altijd gemakkelijk te vinden, ook al hangen daar soms stevige prijzen aan. Met een productie-aantal van 8000 stuks is de Z1 een vrij zeldzame auto, wat de verkoopprijzen de laatste jaren helaas flink omhoog heeft gestuwd.

Carrosserie
Het chassis van de Z1 is volledig verzinkt, zodat je gevrijwaard bent van roestproblemen. Het heeft echter ook een nadeel: schade aan de verlijmde sandwichbodem is moeilijk te herstellen. Laat exemplaren met een schadeverleden dan ook staan. Krassen op de portieren duiden op naar verbogen dorpels. Deze worden naar binnen gedrukt wanneer de inzittenden er bij het uitstappen met hun lichaamsgewicht op leunen. Door de invloeden van de zon is de pasvorm van de interieurdelen na verloop van tijd niet meer zo mooi. Let ook op de softtop: deze moet perfect sluiten. Een originele kap heeft onder aan de ruit aan de linkerkant een BMW-logo.
Techniek
De Z1 deelt veel techniek met de als betrouwbaar bekend staande 3-series E30 en E36. De zescilinder moet probleemloos 200.000 kilometer of (veel) meer meegaan. Als de motor een tamme indruk maakt, zijn de nokkenassen waarschijnlijk versleten. Een lekke koppakking is een ander bekend euvel. Het elektrische mechanisme van de portieren is een zorgenkindje. Werkt het niet goed meer, dan komt het doordat de tandriem van het hefmechanisme niet strak genoeg, of zelfs versleten is. Vervanging is duur.
Onderdelen
Op het chassis na zijn vervangende onderdelen voor de Z1 nog goed verkrijgbaar. Dat geldt zelfs voor onderdelen die specifiek voor de Z1 zijn gemaakt nog steeds, zoals de stoel- en de deurbekleding. Wel betaal je daar veel geld voor. Aan nieuwe remschijven of vervangende motor- en transmissie-onderdelen is heel gemakkelijk te komen. Dat is te danken aan de verwantschappen die de Z1 heeft met de BMW 3-serie.
Aandachtspunten
- Het elektrische deurmechanisme.
- De kap moet goed sluiten.
- Verbogen dorpels.