De Citroën GS was direct een succes. Hij won prijzen (Auto van het Jaar 1971) en wist zich binnen een jaar tot bestverkochte auto van Frankrijk op te werken. De succesfactoren waren comfort en ruimte, in combinatie met een concurrerende prijs. Goede exemplaren zijn moeilijk te vinden, maar zijn relatief nog betaalbaar. De GS is beter dan de reputatie die hem vooruitsnelt: hij is relatief makkelijk en goedkoop in onderhoud. Maar ja, die roest …

Carrosserie
Roest is een groot probleem voor de GS. Het kan overal optreden, maar let vooral op de onderkant van de portieren, de dorpels en de spatborden. Ook de A-stijlen zijn roestgevoelig, met name aan de onderkant van de voorruit. Binnenin gaat de zoektocht naar roest verder: til de achterbank op en let op de toestand van de bodemplaat.
Techniek
Op de rotatiemotor na, staan de viercilinder motoren bekend als betrouwbaar. Ze moeten probleemloos 200.000 kilometer lopen en van de meeste motoren (1129, 1222 en 1299 cc) is de techniek goeddeels uitwisselbaar. Als je een kloppend geluid hoort, duidt dat op een versleten nokkenas. Olielekkage komt veel voor bij alle GS-motoren. Het uitlaatsysteem heeft 11 verschillende pijpen. Vervanging is niet moeilijk, wel tijdrovend. Originele uitlaatonderdelen zijn steeds moeilijker te vinden. Het hydropneumatische veersysteem staat ten onrechte bekend als onbetrouwbaar, onderhoud is niet duurder dan bij een auto met conventionele veren.
Onderdelen
Het is relatief gemakkelijk om nog aan onderdelen te komen, maar er zijn uitzonderingen. De achterste spatborden kunnen overal roesten en er zijn nauwelijks vervangende plaatdelen te krijgen. Als het kunststof of de stof van de bekleding in slechte staat is, is het moeilijk om origineel vervangend bekledingsmateriaal te vinden. De Nederlandse GS-club heeft een eigen magazijn.
Aandachtspunten
- Roest aan de onderkant van de portieren en de dorpels.
- Nog meer roest aan de bodemplaat.
- Koplampen: ze worden niet ‘aangestuurd door een relais. Als ze niet werken, moet waarschijnlijk de schakelaar worden vervangen.