Het grootste probleem van de Edsel Villager is de beschikbaarheid. Aan deze kant van de oceaan wordt in dit model – en het merk in zijn geheel – bijna niet gehandeld. Zelfs in de Verenigde Staten, het thuisland van de Edsel, is er geen bloeiende handel in auto’s en onderdelen. Er worden wel Edsels verkocht, maar de staat varieert van roestbak tot perfect gerestaureerd. Wie toch een Edsel wil aanschaffen, neemt een importeur met goede contacten in de arm.

Carrosserie
De Edsel Villager heeft geen bekende euvels die eruit springen. Het loont altijd om te controleren op roest. Kijk naar de bodem, de raamstijlen, het motorcompartiment en het interieur. Controleer ook de portieren en de achterklep en loop alle kieren en naden eens langs. Een lekkende achterklep kan waterschade in het bagageruim veroorzaken.
Techniek
De aandrijflijn van de Edsel Village staat bekend als robuust. De automaat met drukknoppen op het stuur is een risico-onderdeel. Dat wil echter niet zeggen dat elke Teletouch kapot gaat, want de automaat van de Edsel in deze reportage heeft nog nooit voor problemen gezorgd.
Onderdelen
Het valt niet mee om onderdelen te vinden, geeft de eigenaar van de Edsel Villager toe. Alleen standaardonderdelen die ook op andere Edsel-modellen zitten of op Fords uit dezelfde tijd gebruikt worden, duiken nog wel eens op. Je moet je daarvoor wel tot de Amerikaanse markt wenden. Maar zelfs daar is het praktisch onmogelijk om vervangende achterlichten, chroomdelen en emblemen te bemachtigen. Hetzelfde geldt voor originele wieldeksels.
Aandachtspunten
- De achterklep wil nog wel eens lekken.
- De Teletouch-bediening van de automaat kan, maar hoeft niet defect te zijn.
- Achterlichten, chroomdelen en emblemen moeten in goede staat zijn. Vervangen is lastig.