Weinig bestsellers zijn zo spoorloos verdwenen als de Fiat 125. Dat we dat aanvankelijk nauwelijks in de gaten hadden, komt waarschijnlijk doordat de 125 nog jarenlang in licentie werd gebouwd onder de vlag van Polski-Fiat. Dat de 125 als klassieker nauwelijks belangstelling wekt, heeft mogelijk ook te maken met het verwarringspotentieel met die dubbelganger uit het Oostblok. Niet-kenners zouden een originele 125 zelfs voor een Lada (gebaseerd op de Fiat 124) kunnen aanzien. Geluk bij een ongeluk: veel Polski-Fiats dienen als onderdelendonor voor hun zeldzame Italiaanse broeders.

Carrosserie
Fiat maakte jarenlang gebruik van goedkoop Oost-Europees staal en helaas was dat ook te merken aan de 125. Hoewel de basisconstructie robuust is, zijn veel exemplaren door overmatige corrosie voortijdig aan hun eind gekomen. Controleer niet alleen de spatbordranden, de portierranden en de dorpels op doorgerotte plekken, maar zeker ook de buitenrand van de kofferbakvloer en de voorste wielkuipen, en dan met name ter hoogte van de A-stijlen en de knipperlichten.
Techniek
De aandrijflijn van de Fiat 125 Special is niet erg onderhoudsgevoelig en kan tegen een stootje. De klepspeling wordt afgesteld met drukplaatjes onder de klepstoters, zodat de nokkenassen niet hoeven worden uitgebouwd. Het eenvoudige onderstel met een starre as en bladveren achter vraagt weinig aandacht en de lange vijfde versnelling zorgt op de snelweg voor lage toerentallen, waardoor de motor wordt ontzien.
Onderdelen
In Nederland en België is de verkrijgbaarheid van plaatwerk zeer beperkt. In de oostelijke deelstaten van Duitsland beschikken nog vrij veel bedrijven over plaatwerk voor de Polski-Fiats. Goede kans dat u hier iets van uw gading kunt vinden. Voor de motor en de versnellingsbak komen de onderdelen veelal overeen met die van de Fiat 124 Spider.
Aandachtspunten
- Zoals zoveel generatiegenoten heeft de Fiat 125 de roestduivel als belangrijkste vijand.
- Als de wielkuipen ter hoogte van de A-stijlen en de knipperlichten zijn aangetast, gaat het herstel in de papieren lopen.
- Ook langs de buitenrand van de laadvloer tiert roest vaak welig.