Als je overweegt om een Fiat 500 te kopen, komt het van pas als je hoteldebotel verliefd bent op het snoepige autootje. Want liefde maakt blind en dat is het perfecte excuus om keer op keer de portemonnee te trekken. Roest is namelijk een groot probleem en lang niet iedereen verhelpt dat probleem vakkundig. Neem dus de tijd om een goed exemplaar te vinden. Duik niet verlekkerd in de eerste de beste Fiat 500 die je vindt, maar wacht op de ware.

Carrosserie
De grootste vijand van de Fiat 500 is roest. Voel aan de binnenzijde van de spatbordranden, controleer de dorpels en let extra op het plaatwerk onder de voor- en de achterruit. Til de vloetmatten op en speur de stoelgeleiders af. Onder de accu schuilt ook vaak narigheid. Bekijk tot slot de felsranden van de deuren, regenwater dat hierin achterblijft kan nare gevolgen hebben.
Techniek
Als de carrosserie de test doorstaat, kun je weer op adem komen. De motor en de aandrijving staan bekend als robuust. Als de motor opgewarmd is, moet hij zonder te stotteren blijven lopen. Zo niet, dan kan de as van de gasklep versleten zijn. Andere aandachtspunten zijn de koppakking (kan lekken) en de thermostaatklep. Deze hoort open te gaan zodra de motor warm wordt. Olieverlies bij de ashoezen en de schokdempers zijn een slecht teken.
Onderdelen
In vergelijking met andere auto’s uit de tijd van de Fiat 500 is het goed gesteld met beschikbaarheid (en de prijzen) van onderdelen. Voor Fiats 500 van na 1965 is praktisch alles verkrijgbaar. Het wordt lastiger als je modelspecifieke onderdelen nodig hebt voor de vroege auto’s en bijzondere modellen als de Giardiniera en de Jolly.
Aandachtspunten
- Roest: front, dorpels, bodemplaat, wielkasten, raamlijsten en onder de accu.
- Verbindingen van de aandrijfassen en een lekkende koppakking.
- Olielekkage bij de ashoezen, het kleppendeksel en de schokdempers.