De Fiat 600 heeft altijd in de schaduw gestaan van de beroemde Fiat 500. Toch is met name de Multipla, vanwege zijn zeldzaamheid, een dure en gewilde klassieker. Voor een goed exemplaar zijn bedragen van rond de 30.000 euro (of soms zelfs het dubbele daarvan!) niet uitzonderlijk. Aan onderdelen is nog vrij gemakkelijk te komen, omdat er liefst vijf miljoen exemplaren van de 600 zijn gebouwd. De Multipla deelt veel onderdelen met de veel minder zeldzame ‘gewone’ 600 en 1100.

Carrosserie
Fiat wilde de productiekosten van de 600 zo laag mogelijk houden en dat betekent dat je er zeker van kunt zijn dat elk onderdeel essentieel is om een minieme hoeveelheid veiligheid te garanderen. De Multipla is, zoals elke auto uit zijn tijd, roestgevoelig. Let op dat de lak netjes is aangebracht. Met de stijgende prijzen in het achterhoofd, geven veel eigenaren die eurotekens zien hun auto snel even een goedkoop likje verf, zodat hij er op het oog goed uitziet. Kijk je beter, dan is de carrosserie vaak in een veel minder goede staat. Controlepunten: trek een lijn rondom de auto die 10 centimeter boven de voorwielkuipen begint en alles wat eronder valt is gevoelig voor roestvorming.
Techniek
De motor staat bekend als solide, zolang hij niet oververhit raakt. Dat kan een lekke koppakking opleveren. Ook kan de cilinderkop kromtrekken, waardoor er koelvloeistof in de olie kan lekken (en andersom). Dat is te zien aan witte smurrie aan de binnenkant van de olievuldop en aan zwarte sporen in de koelvloeistof. Ook de versnellingsbak is betrouwbaar. Reparatie is eenvoudig en er zijn genoeg aftermarket-onderdelen. De synchromeshring van de tweede versnelling is gevoelig voor slijtage, waardoor deze op den duur gaat kraken en je in het ergste geval niet meer kunt schakelen.
Onderdelen
Doordat de Multipla veel onderdelen deelt met de gewone 600, waarvan nog veel exemplaren rondrijden, is het relatief gemakkelijk om aan technische onderdelen te komen. De Fiat 600 Club kan je daarbij helpen. Voor het plaatwerk en het interieur is het een stuk lastiger. Originele stoelbekleding is nauwelijks meer te vinden.
Aandachtspunten
- Kwaliteit van de lak.
- Roest in de onderste helft van de carrosserie.
- Lekke koppakking als gevolg van oververhitting.