Gruppo Bertone was verantwoordelijk voor zowel het ontwerp van de Fiat 850 Spider als voor de bouw van de carrosserie. De auto werd in de Verenigde Staten goed verkocht, wat mede het relatief hoge productieaantal verklaart. Tegenwoordig is het een aardige uitdaging om een goed roestvrij exemplaar te vinden, de mooiste (originele) auto’s worden maar zelden te koop aangeboden. Door de beperkte beschikbaarheid van plaatwerk en de gelaste constructie van de carrosserie is een grondige restauratie niet voor iedereen weggelegd. De techniek is eenvoudig en onderdelen om een 850 Spider op de weg te houden, zijn gemakkelijk verkrijgbaar.

Carrosserie
Italiaanse carrosseriebouwers, waaronder Bertone, besteedden geen lire aan roestwerende middeltjes. Auto’s die in droge gebieden terecht kwamen, waren zodoende een langer bestaan beschoren dan exemplaren die bijvoorbeeld in de natte Benelux werden verkocht. Roestgevoelige plaatdelen? Het is eerder de vraag welk paneel er níet gevoelig voor is. Ga bij een inspectie zo grondig mogelijk te werk en neem bij voorkeur een kenner mee. Laat u niet verleiden door een strakke glanzende lak, als de verkoper niet kan aantonen wat er bij de restauratie allemaal aan laswerk is verricht. Beoordeel de kwaliteit van de restauratie kritisch!
Techniek
De techniek van de 850 Spider is niet exotisch. De motor heeft bij gedegen onderhoud het spreekwoordelijke eeuwige leven. Een aandachtspunt is het koelsysteem, door vervuiling wordt de koelcapaciteit van de radiateur onvoldoende waardoor de motor te heet wordt. Door lange stilstand kan ook de brandstoftoevoer problemen gaan opleveren. De versnellingsbak is robuust, olielekkage bij de aandrijfassen is gebruikelijk en eenvoudig op te lossen door nieuwe keerringen te plaatsen. Ook het onderstel van de Fiat 850 Spider dient geregeld van vers vet te worden voorzien, door een slechte smering slijten de stuur- en fuseekogels extra snel.
Onderdelen
Voor vervangend plaatwerk zijn goede contacten binnen de clubgelederen goud waard. Aan nieuwe plaatdelen is bijna niet meer te komen, maar met reparatiedelen en tweedehands panelen, waaraan eventueel nog wat laswerk zit, heeft een grondige restauratie toch nog kans van slagen. Onderdelen voor het reguliere onderhoud zijn heel betaalbaar en eenvoudig te vinden.
Aandachtspunten
- Roest in (vooral) de dorpels, de vloer en de A-stijlen.
- Koelproblemen door vervuiling radiateur.
- Vervangend plaatwerk is zeldzaam.