De Fiat 850 is de perfecte klassieker voor beginners. De combinatie van robuuste techniek, puristisch rijplezier en een gunstig kostenplaatje maken de Italiaan tot de ideale auto voor onervaren sleutelaars met een beperkt budget. Reparaties kunnen eenvoudig zelf worden uitgevoerd. De vervangende onderdelen zijn meestal nieuw, betaalbaar en goed leverbaar. Bij vragen ten aanzien van aankoop en voor de aanschaf van vervangende onderdelen kan het actieve clubleven uitkomst bieden.

Carrosserie
De carrosserie vormt een geheel, dus roest kan alleen met een lasapparaat worden verholpen. De Fiat is kwetsbaar op punten die kenmerkend zijn voor auto’s met een zelfdragende carrosserie. Vooral de voorzijde verdient een nadere inspectie: rond de koplampen, de wielophanging en waar de A-stijlen aansluiten op de dorpels.
Techniek
De basisconstructie van de 850-motor is gebaseerd op het motorblok van de Topolino uit 1938. Het motortje werd zelfs nog tot 1985 gebruikt, in de Panda en de Uno. Het is dan ook een robuuste, betrouwbare en zuinige motor die niet vies is van toeren maken. Het enige zwakke punt is het koelsysteem. Als dat in orde is, is het raadzaam om een blik te werpen op het sierlijke, maar kwetsbare spruitstuk. Een opgerekte distributieketting is te herkennen aan een rammelend geluid.
Onderdelen
In tegenstelling tot de populaire Coupé is veel plaatwerk van de 850 Berlina nog gewoon leverbaar, soms zelfs via de Fiat-dealer. Veel technische onderdelen zijn in Oost-Europa gemaakt en moeten naderhand worden aangepast. In tegenstelling tot spiegels, emblemen en bumpers zijn sierlijsten lastig te vinden. Dat geldt ook voor afdichtrubbers, maar hier kunnen universele rubbers van specialisten uitkomst bieden. De schijfremmen van de Fiat weten te overtuigen. Het is een van de weinige auto’s uit zijn tijd die aan de voorzijde over schijven beschikt. De meeste andere gezinsauto’s kregen die pas later.
Kijk voor onderdelen op www.onderdelenwebshop24.nl
Aandachtspunten
- Rondom de koplampen kan het roesten: hier komen het voorpaneel, de spatborden en de lampenringen samen.
- De wielophanging vóór is roestgevoelig, een blik in de wielkasten is raadzaam.
- In het gedeelte tussen de onderzijde van de A-stijlen, de dorpels, de bodemplaat en de binnenschermen is soms roest te vinden.