Roest is de grootste vijand van deze leuke Fiat. Bij aanschaf van een X1/9 is het van groot belang dat de carrosserie in een goede conditie verkeert. De techniek van de auto is betrouwbaar, reparaties hoeven niet heel duur uit te pakken. Vind je een goed, net onderhouden exemplaar, dan kun je je verheugen op heel veel (open) rijplezier.

Carrosserie
Roest kan bij de X1/9 op veel plekken verborgen zitten. Het frontpaneel is erg gevoelig bij de aansluiting met de spatborden. Ook de kokerbalken voor, de bakken waarin de koplampen liggen, de bagageruimte, de sponningen van de voorruit, de portieren, de bodemplaat, de dorpels, de wielkasten achter en het motorkapframe zijn belangrijke aandachtspunten.
Techniek
De motor en het onderstel van de X1/9 zijn robuust uitgevoerd en hebben geen last van overmatige slijtage. Let wel op eventueel overmatig olieverlies en de rubberen manchetten van het stuurhuis en de aandrijfassen. Bij auto’s die op bredere wielen staan, is het verstandig de wiellagers goed te controleren. De tandriem van de motor moet om de 60.000 km vervangen worden.
Onderdelen
Vervangende onderdelen voor de Fiat X1/9 zijn goed verkrijgbaar. Alleen bij interieurdelen wordt het lastiger. Binnen de clubs is bekend waar je het beste voor onderdelen kunt aankloppen.
Aandachtspunten
- Roest: frontplaat, dorpels, koplampen, bagageruimte, portieren, bodemplaat, wielkasten.
- Speling in de wiellagers, gescheurde stuurhuis- en aandrijfashoezen.
- De distributieriem moet elke 60.000 km vervangen worden.