Er zijn maar weinig exemplaren van de Ford Capri te vinden. Daarbij is de kans aanwezig dat de auto’s gemodificeerd zijn, waardoor soms de motor een stuk minder loopt, of dat delen van het plaatwerk vervangen zijn. Doordat de auto in de vroegere jaren nog wel eens werd gebruikt om hard mee te rijden, is het verstandig om te kijken naar de historie. Heeft de auto schade gereden, kijk dan heel goed naar reparatiewerk. Roest en slecht verkrijgbare onderdelen maken de auto een lastige youngtimer.

Carrosserie
De carrosserie van de Capri zit simpel in elkaar, maar is erg roestgevoelig. Kijk vooral goed naar het plaatwerk rondom de koplampen, de spatborden voor, de dorpels en de gehele achterkant. Bekijk de carrosserie ook vanuit binnen en haal de hemelbekleding weg om verborgen roest te vinden. Het goede nieuws is dat de panelen relatief gemakkelijk te vervangen zijn. Daarbij moeten reparaties wel vakkundig uitgevoerd zijn, anders is er weer kans op corrosie. Controleer goed de kieren tussen de panelen. Deze zijn misschien wat wijd, maar moeten sowieso recht zijn, anders is er schade gereden.
Techniek
Als de 1300 en 1600 Kent-motoren lawaaiig lopen, dan is een algehele motorrevisie waarschijnlijk nodig. Luister en kijk goed naar geratel of blauwe rookwolken. De V4-motoren staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, dus controleer of er niet beknibbeld is op het onderhoud. De oliepomp moet vervangen zijn voor een steviger exemplaar. De V6 is het meest gezocht, let bij deze motor ook goed op de oliepomp. Controleer tevens of de motor niet te warm wordt; dan zit de radiator verstopt. De transmissies kennen geen grote problemen, maar zijn ook niet immuun voor slijtage. Elektronica, besturing en onderstel zijn betrouwbaar, mits het vereiste onderhoud is gepleegd.
Onderdelen
Sommige onderdelen zijn erg lastig te vinden voor de Capri. Met name onderdelen voor de V4-motor en vervangende carrosseriedelen. Als de motorkap weggerot is, is het het lastig om een andere kap te bemachtigen. Zorg dat ook de koplampen in goede staat zijn, want reserveonderdelen zijn erg duur. Daarentegen zijn onderdelen voor het onderstel wel voorhanden. Banden en velgen hoeven niet standaard te zijn, waardoor vervanging eenvoudig is.
Aandachtspunten
- Controleer goed op roestvorming op vrijwel ieder stalen paneel. Onderdelen zijn lastig te vinden.
- De Kent-motoren (vier-in-lijn) moeten goed lopen, anders is er een dure revisie nodig.
- De V4-motoren staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, dat geldt met name voor de oliepomp. Zorg dat onderhoud altijd goed is uitgevoerd.