De eerste serie van de legendarisch Ford Mustang werd gebouwd van 1964 tot 1966. Aanvankelijk alleen als coupé en cabriolet, en vanaf modeljaar 1965 was de dynamische Fastback met zijn kenmerkende schuin geplaatste achterruit leverbaar. Van de eerste serie is de Fastback momenteel het duurste model. Dat komt doordat er relatief weinig exemplaren van zijn gebouwd.

Carrosserie
Ook voor de Mustang geldt de waarschuwing voor uit de VS geïmporteerde auto’s die met plamuur aan elkaar hangen. Roest ligt vrijwel overal op de loer, maar inspecteer met name de onderzijde en de randen van de portieren en onder de luchtroosters boven het schutbord. Controleer ook de wagenbodem en de zijwanden van de kofferruimte op de aanwezigheid van het bruine monster, evenals de chassisbalken en dan met name rond de bevestigingspunten van de bladveren.
Techniek
Vanzelfsprekend dient ook de Mustang op vloeistoflekkages van de motor, de versnellingsbak, het differentieel en het stuurhuis te worden gecontroleerd. Daarnaast mag de speling van het stuurhuis niet te groot zijn. Luister of er bij het heen en weer rollen van de auto geen knakgeluiden vanuit de kruiskoppeling van de cardanas te horen zijn. Check bovendien de remmen, en inspecteer de diverse bussen en overige onderdelen van de wielophanging op overmatige slijtage.
Onderdelen
Over het algemeen zijn onderdelen voor de Mustang nog uitstekend verkrijgbaar. Bovendien bestaat er een uitgebreid assortiment aan hoogwaardige tuningdelen, zowel voor het onderstel als voor de motor.
Aandachtspunten
- Knakgeluiden vanuit de kruiskoppeling van de cardanas.
- Vloeistoflekkages van motor, versnellingsbak en differentieel.
- Roest, met name aan portieren, bodem, zijwanden bagageruimte en kokerbalken.