Om de Sierra RS Cosworth te kunnen homologeren voor de Groep A-racerij, diende Ford minimaal 5000 exemplaren te bouwen. Aan die eis werd voldaan; inclusief de 500 nog snellere RS500’s zijn er in totaal 5542 Sierra’s RS Cosworth verkocht. Doordat de auto niet probleemloos is en heel veel exemplaren gebruikt zijn voor races en rally’s, wordt de spoeling inmiddels erg dun. Zelfs in Groot-Brittannië, waar de grootste schare Cosworth-liefhebbers zit, is het inmiddels moeilijk om een goed exemplaar te vinden. De RS500 heeft de grootste verzamelaarswaarde, voor de beste exemplaren wordt 30 tot 35 duizend euro betaald. Een ‘gewone’ Cosworth in een vergelijkbare conditie mag 25.000 euro kosten, maar de kans is groot dat deze bedragen snel omhoog zullen gaan.

Carrosserie
Af-fabriek werd de Sierra tegen roest behandeld met een waslaag, maar door uitdroging van deze wax kreeg roestvorming uiteindelijk toch vat op het staal. De dorpels en de wielkuipranden zijn belangrijke aandachtspunten, maar roest bij de bovenste bevestigingspunten van de veerpoten en in de kokerbalken achter is van structurele aard. Controleer ook de onderste randen van de portieren en het kofferdeksel. Daarnaast moeten de naden tussen de verschillende plaatdelen netjes en recht lopen; afwijkingen kunnen duiden op (slecht) schadeherstel. Loop ten slotte ook de kunststof delen van de bodykit even goed na op scheuren en lakbeschadigingen.
Techniek
Met een vermogen van 204 pk en een hoge turbodruk, wordt de tweeliter viercilinder relatief zwaar belast. Bij goed onderhoud en een respectvolle behandeling heeft de motor op zich een lange levensduur. Wanneer de techniek regelmatig tot het uiterste wordt getergd en bij het onderhoud een oogje wordt dichtgeknepen, kan dit schadelijke gevolgen hebben voor de koppakking, de cilinderwanden, de turbo en de lagering. Overigens lust een gezonde motor ook een slokje olie, het peil moet dus in orde zijn. Ga een getunede motor bij voorkeur uit de weg. De versnellingsbak is erg degelijk, uiteindelijk komt slijtage boven water in de vorm van een krakende synchronisatie van de tweede en derde versnelling. In het onderstel verdienen de lagerbussen de meeste aandacht. Als de slijtage te groot wordt, heeft dit nadelige gevolgen voor de sporing. Controleer de banden op overmatige slijtage.
Onderdelen
Voor onderdelen en onderhoud kunt u in Nederland terecht bij gespecialiseerde bedrijven als Bollen Racing in Sint Anthonis en JP Cars in Swalmen.
Aandachtspunten
- Roest bij de bevestiging van de veerpoten is van structurele aard.
- De dorpels en wielkuipranden zijn standaard aandachtspunten.
- Motorische check: compressie (koppakking) en kleur van uitlaatgassen (blauw is olie, wit is turbo).