De P5 was de opvolger van designicoon P3, het ‘badkuipje’. Hij was langer, breder en hoger dan zijn voorganger en hij beschikte over nieuwe motoren: de V4-motor verving de zes-in-lijn en het nieuwe topmodel 20M was voorzien van een moderne V6, die nog vele jaren in Ford-producten zou worden toegepast. Vandaag de dag is de sterkste motor waarover het topmodel TS beschikt eerder in coupés dan in sedans te vinden, de 20M sedan is namelijk nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. De P5 is een bedreigde soort!

Carrosserie
Ford heeft indertijd bovengemiddeld veel aandacht besteed aan de roestbescherming. Zo werden alle P5’s ondergedompeld in een elektrolytisch bad. Echt veel nut heeft dit echter niet gehad, want roesten doet de Ford namelijk evengoed. Gevaarlijke punten zijn de bovenste lagers van de McPherson-veerpoten en de bevestigingspunten van de bladveren achter. De lijst met andere plekken waar roestvorming op de loer ligt: de voorspatborden (vooral rond de koplampen), de A-stijlen, de aansluiting van de bodemplaat op de dorpels, de dorpels zelf, de wielkasten achter, het front, rond de omlijsting van de zijruiten. En dan zijn we er nog niet: ook het gedeelte rond de krikpunten en de langs- en dwarsdraagarmen zijn vaak aangetast door roest.
Techniek
Over de techniek van de Ford kunnen we kort zijn: die gaat welhaast eeuwig mee. Uitzonderingen: speling op de smoorklepassen van de carburateur, gescheurde rubber componenten van het onderstel en de motorophanging en gebroken voorveren. De tandwielen van Novotex (een soort kunststof) vormen als vanouds een zwak punt wat de motor betreft, ook kan er wat olielekkage optreden.
Onderdelen
Goede contacten bij clubs en gespecialiseerde bedrijven zijn cruciaal om aan onderdelen voor de Taunus te komen. Mechanische onderdelen zijn (met name voor de V6) geen probleem. Ook het onderstel en de remmen leveren nog geen kopzorgen op. Als je op zoek ben naar verchroomde sierdelen, onderdelen voor het interieur of plaatwerk heb je een probleem: er is bijna niets meer te vinden. Geduld is dan ook vereist bij de zoektocht.
Aandachtspunten
- Roestvorming bij de spatborden, veerpoten en A-stijlen.
- De V6 is robuust, alleen de tandwielen en bij tijd en wijle de carburateur kunnen voor problemen zorgen.
- De dorpels kunnen doorroesten, daarnaast is het zaak om langs- en dwarsdragers te checken.