Met zijn riemaandrijving voor de bovenliggende nokkenas was de Glas 1700 een bijzonder innovatieve auto. Van de TS-uitvoering werden slechts 928 exemplaren gebouwd. BMW nam het merk in 1966 over en trok vrij snel daarna de stekker eruit. De door Frua getekende carrosserie was qua styling zijn tijd ver vooruit, maar met de 1700 sedan en de beeldschone Glas V8 Coupé had Hans Glas in financieel opzicht te veel hooi op zijn vork genomen. Glas werd groot met de kleine Goggomobil, maar ging ten onder met grote auto’s.

Carrosserie
Glas was niet vies van experimenteren: bij een serie van zo’n 300 proefauto’s is de carrosserie gedeeltelijk verzinkt. Dat betreft de motorkap, de portieren en in enkele gevallen de dorpels. Gevoelig voor roest zijn vooral de voorspatborden en de wielkasten achter. Ook controleren: de traverse tussen de voorspatborden, de A-stijlen en de raamomlijsting onder de afdichtrubbers.
Techniek
De viercilinder van de Glas met zijn distributieriem kent maar weinig zwakke plekken. De wat rauwe motorloop is normaal. Let op: met zijn lange slag houdt de motor niet zo van hoge toerentallen, hoewel zijn sportieve karakter je wel verleidt om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Dan moet je rekening houden met een bovengemiddelde slijtage. De opvallende Solex-carburateurs met gemeenschappelijke vlotterkamer zijn nogal storingsgevoelig. De versnellingsbak is solide, met uitzondering van de synchromeshring van de tweede versnelling. Het onderstel is robuust, met uitzondering van de rubberen delen van de voorwielophanging (die praktisch identiek is aan die van de Glas GT).
Onderdelen
De beschikbaarheid van vervangende onderdelen loopt uiteen van matig naar hopeloos. De auto’s blijven alleen in leven dankzij de tomeloze inzet van het Glas-clubleven. Soms passen mechanische componenten ook op andere modellen. Voor de rest is het een kwestie van hopen, zoeken en vinden.
Aandachtspunten
- Roest is vooral te vinden bij de voorspatborden en de achterste wielkasten.
- Het is raadzaam om de raamomlijsting op roest te controleren (ook onder de afdichtrubbers).
- De motor gaat lang mee, mits de distributieriem tijdig wordt vervangen.