Ze zijn behoorlijk zeldzaam, de tweedeurs XJ’s Coupé. De auto is gebaseerd op de XJ Series II met korte wielbasis, die op het vlak van bouwkwaliteit geen geweldige reputatie heeft. Maar alle trammelant van destijds is geen issue meer, technische problemen die 40 jaar geleden opspeelden zijn allang verholpen. Door de complexe constructie van de auto is voor aanschaf een zo uitgebreid mogelijke controle gewenst. Laat eventueel een kenner naar de auto kijken die u op het oog heeft – dat geldt ook voor de Jaguar XJ-SC en de Daimler Double Six uit dit artikel.

Carrosserie
De XJ-C heeft alle aandachtspunten van de XJ Saloon, plus nog een paar meer. Begin de inspectie bij de voorschermen (binnen en buiten) en loop via het subframe van de voorwielophanging, de omlijsting van het voorraam, de dorpels en kriksteunen richting de achterkant van de auto, waar de ophanging van de geleide-armen en het achterpaneel goed bekeken moeten worden. Bekijk de achterschermen extra goed, deze zijn voor de Coupé niet meer nieuw verkrijgbaar. De vloerpanelen kunnen het beste van binnenuit worden bekeken, door het tapijt (is dit droog?) te lichten. Ten slotte: zitten er roestblazen onder het vinyl dak
Techniek
Motorisch is de Jaguar XJ onverwoestbaar – op voorwaarde dat de auto altijd goed is onderhouden. Wanneer het koelwater niet volgens de voorgeschreven intervallen wordt ververst, kunnen de koelwaterkanalen in de motoren dichtslibben, met oververhitting tot gevolg. Als de onderste distributieketting rammelt, kan dat veroorzaakt worden door een te lage oliedruk. De BorgWarner-transmissie gaat minder lang mee dan de motor. Het hoge gewicht van de XJ heeft zijn uitwerking op de conditie van het onderstel. Controleer alle lagers, lagerbussen en rubbers, ook de remmen hebben een zware taak te verzetten.
Onderdelen
Technisch is de XJ-C gelijk aan de XJ Saloon. De onderdelenvoorziening voor het model is uitstekend. Specifieke componenten voor de Coupé – zoals vervangende achterschermen of bekleding – zijn een stuk moeilijker te vinden. De kosten van sommige onderdelen kunnen behoorlijk prijzig uitvallen, wat dat aangaat is de zescilinder een aantrekkelijkere koop dan de V12.
Aandachtspunten
- Voorste subframe.
- Achterschermen.
- Onderhoudshistorie.