De aantrekkelijke bedragen waarvoor je deze auto kunt kopen, vertellen maar de halve waarheid: elke klassieke Lancia is een auto voor liefhebbers van de originele techniek. Vanwege kennisgebrek worden onderhoud en restauratie vaak niet goed uitgevoerd. Dat leidt bij de Fulvia op middellange termijn tot catastrofes. Neem dan ook een expert mee als u er een wilt aanschaffen. Hoe beter je kijkt, des te verliefder je wordt.

Carrosserie
Lancia-carrosserieën zitten bijzonder uitgedokterd in elkaar, dus moet je er goed op letten dat er tijdens de restauratie niet aan alle afmetingen en lasnaden is gerommeld. Een restauratie kan je beter aan een expert overlaten. Het voorste hulpframe verdient extra aandacht, maar ook de dakstijlen verdienen nadere inspectie.
Techniek
De V4 is compact en vergt intensief onderhoud. De krukas is maar drie keer gelagerd, maar in het blok zitten totaal 19 pennen en in de aluminium cilinderkop zitten kanalen van ongelijke lengte. De afstemming van de Solex- of Weber-carburateur is ook werk voor experts. Let er tijdens een proefrit ook op dat de oliedruk in orde is.
Onderdelen
Lancia ging bij het afstellen van de techniek bij elke auto heel ver. Er is niets uit de schappen leverbaar, maar alleen componenten die precies overeenkomen met de specificatie van de auto. Bij de standaardmodellen liggen de prijzen nog op acceptabel niveau. Alleen is het lastig om aan plaatwerk te komen.
Aandachtspunten
- Als je de motor slecht onderhoudt, gaat hij niet lang mee.
- Verchroomde sierdelen voor de Flavia Serie I zijn er nauwelijks.
- Let bij werkzaamheden aan het hulpframe en het onderstel op de juiste afmetingen.