Bij de Lancia Fulvia gaat de aandacht van de liefhebbers vooral uit naar de coupéversie. En dat is best jammer, want de bovengemiddeld ruime Fulvia Berlina is één van de meest doordachte compacte sedans van de jaren zestig en zeventig. Lancia heeft doorlopend allerlei technische en cosmetische updates doorgevoerd, waardoor het lastig is om te bepalen of een auto helemaal origineel is. Hoe dan ook: wie op zoek is naar een compacte en zeer herkenbare sedan, is bij de Fulvia Berlina aan het juiste adres.

Carrosserie
Wees zeer kritisch op de staat van alle verchroomde onderdelen, de Cromodora-wielen en de rvs bumpers. Controleer alle portieren: die moeten gemakkelijk dichtgaan en goed sluiten. Roest ligt overal op de loer, van de dakgoten tot de bodemplaat, waarvan het gedeelte onder de benzinetank extra aandacht verdient. Als bij de naden van de spatborden, de A-stijlen en de tweedelige dorpels ook het schroefdraad van het hulpframe aangetast is, is het tijd om een bekwame restaurateur te raadplegen.
Techniek
De Fulvia beschikt over fraaie, maar allesbehalve simpele techniek. Vooral de Solex-carburateurs kunnen eigenaren en monteurs tot waanzin drijven. Een uitgeslagen gasklepas, versleten flenzen en verkeerde basisinstellingen kunnen aanleiding geven tot dure reparaties. Als de Fulvia met zijn neus aan het asfalt lijkt te snuffelen, is veelal de dwarse bladveer gebroken. Controleer of de lichtmetalen cilinderkop geen scheuren vertoont. Het is raadzaam de mechanische brandstofpomp door een elektrisch exemplaar te vervangen.
Onderdelen
Veel vervangende onderdelen zijn nog tweedehands te vinden. Een goed hulpframe kost echter een vermogen en de kwaliteit van niet-originele carrosseriedelen is doorgaans ondermaats.
Aandachtspunten
- De carburatie zorgt vaak voor hoofdbrekens.
- Het voorste subframe moet absoluut in goede staat verkeren, want er zijn vrijwel geen goede exemplaren meer verkrijgbaar.
- Als de neus te dicht bij het asfalt ligt, kan de dwarse bladveer gebroken zijn.