De Lancia Stratos werd ontworpen als een rally-auto en je kunt ervan uitgaan dat hij ook zo gebruikt is. Gelukkig is het een robuuste auto, maar de zwaarbelaste onderdelen vereisen een nadere inspectie. Richt je aandacht vooral op het chassis. De schokdempers en de besturing kunnen beschadigd zijn. De motor en de transmissie zijn gebouwd door Ferrari, defecten en achterstallig onderhoud resulteren in peperdure reparaties. Als de synchromeshringen versleten zijn, of de motor klappert, kunt u uw spaarvarken naar de slager sturen. Een voordeel van de minimalistische constructie: wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.

Carrosserie – chassis
De stalen monocoque met subframes voor en achter is een buitengewoon stijve constructie en nauwelijks gevoelig voor corrosie. Toch verdienen de dorpels en andere kwetsbare onderdelen je volle aandacht, zeker gezien de torenhoge aanschafprijs van een Stratos. De carrosserie is gemaakt van kunststof en kent dezelfde aandachtspunten als die van de Lotus en de Ferrari. De in hun geheel openende voor- en achterkant kunnen scheurtjes vertonen rond het hang- en sluitwerk.
Techniek
De carburateurs, het uitlaatsysteem, de versnellingsbak et cetera zijn onderdelen die specifiek voor de Stratos zijn ontwikkeld en kunnen niet worden uitgewisseld met die van bijvoorbeeld een Fiat Dino. Ze zijn moeilijk verkrijgbaar, maar de onderdelenmarkt reageert met imitatie-onderdelen. Onderdelen voor het onderstel zijn gewoon te koop. Gezien de hoge bedragen die gevraagd worden voor een Lancia Stratos, is eraan sleutelen een vak apart.
Onderdelen Als u onderdelen zoekt voor de aandrijflijn, dan klopt u aan bij de Ferrari-specialist. Veel andere onderdelen zijn afkomstig uit de Fiat-stal. De originele 14-inch magnesium wielen van Campognolo moeten onbeschadigd zijn, want vervangende wielen zijn bijna nergens meer te vinden.
Aandachtspunten
- Het zwaarbelaste chassis, inclusief besturing.
- Het hang- en sluitwerk van de openklappende voor- en achterkanten.
- Motor en transmissie.