Land Rovers zijn gebouwd voor het zware werk en kunnen tegen een stootje. Maar ze hebben ook veel aandacht en zorg nodig. Er valt altijd wel wat te sleutelen. “Als er niets meer lekt, dan moet je je zorgen gaan maken”, wordt vaak opgemerkt. Het aanbod klassieke Land Rovers is zeer groot. Maar houd er rekening mee dat veel auto’s een zwaar bestaan hebben gehad. Roest aan het chassis ligt altijd op de loer. De onderdelenvoorziening is uitstekend. Dat maakt de Series-modellen ideaal voor wie van sleutelen houdt.

Chassis – carrosserie
Ook al bestaat het chassis uit profielen van dik staal, roest reikt waar het gaan kan. De steunbalken aan de buitenzijdes en de achterbalk zijn eenvoudig te controleren. Ze geven een goede indicatie over de algehele staat van het chassis. Belangrijkste controlepunt is het schutbord. Bij de bevestiging op het chassis, rond de portierscharnieren, bij de voetenbakken en onder de voorruit. Reparatie van het schutbord is tot op zekere hoogte goed mogelijk, maar dan moet de auto wel deels gedemonteerd worden. Als er niets meer te redden valt: het (gegalvaniseerde) chassis worden nog steeds gemaakt. Ook de portieren zijn gevoelig voor roest, net zoals de montagepunten van de schokdempers, de veerschommels en de bumpstops. Een deukje (of twee) in het plaatwerk is geen reden tot zorg. Net zo min als een koets die met een roller is overgeverfd – als het maar netjes gebeurd is.
Techniek
De techniek is zeer robuust, en daar schuilt meteen een gevaar: op het onderhoud kan flink bezuinigd zijn. Een Land Rover blijft toch wel doorrijden, ook al klappert er van alles en zit overal speling op. Overmatig olieverbruik van de motor komt meestal pas aan het licht wanneer er na aanschaf wat langer met een auto gereden is. Overmatige lekkages en bijgeluiden (klepspeling, distributieketting en dergelijke) duiden op achterstallig onderhoud en slijtage. De V8 is gevoelig voor oververhitting; controleer op sporen van een lekkende koppakking.

Vaak wordt een motor (of versnellingsbak) ‘gereviseerd’ genoemd, maar ze zijn zelden echt uit elkaar geweest. Revisie houdt in dat alle draaiende delen zijn gecontroleerd op slijtage en zo nodig vervangen of naar een overmaat gebracht. Lagers en keerringen moeten vervangen zijn, niet alleen de pakkingen. De cilinders zijn gevoelig voor slijtage en dikwijls zijn er geen hoongroeven meer in de cilinderwand te zien. Zo is er onvoldoende smering en wordt de slijtage nog erger. Honen is een eenvoudige en relatief betaalbare ingreep. Als je er te lang mee wacht, moeten de cilinders uiteindelijk worden opgeboord en gehoond. Daarbij moeten ook nieuwe (overmaatse) zuigers in het blok worden gezet.
Vanaf de Series III is de versnellingsbak volledig gesynchroniseerd, maar in alle gevallen geldt dat de bak soepel en zonder kraakjes hoort te schakelen. Test ook de 4×4-inschakeling en de lage gearing. Speling op de aandrijfassen, de cardan en de differentieels is niet wenselijk, controleer alle keerringen goed op olielekkage. De verchroomde fuseebollen aan de voorzijde mogen niet zijn aangetast door roest of pitjes in het oppervlak. De stuurinrichting is een vrij complexe constructie. Als de auto in rechte lijn erg zoekerig is, duidt dit veelal op te veel ruimte in de besturing.
Onderdelen
Er is een levendige handel in onderdelen voor de Land Rover Series-modellen. Verschillende specialisten in binnen- en buitenland hebben een webshop met gebruikte onderdelen. Doorgaans zijn de prijzen niet hoog, alhoewel er op deze regel vanzelfsprekend de nodige uitzonderingen zijn. Ook is niet alles meer nieuw verkrijgbaar, voor een doorgeroest portier zal bijvoorbeeld gezocht moeten worden naar een vervangende raamomlijsting of een andere tweedehands onderbak. Mogelijkheden door modificaties of modernisering van de bestaande techniek zijn er legio. Let wel op de maatvoering van de bevestigingen. Deze is origineel volgens het imperial standaard system, waarvoor metrisch gereedschap niet geschikt is. Vaak wordt bij restauratie gebruikgemaakt van metrische bouten en moeren.
Aandachtspunten
- Het schutbord en de vloerbakken zijn moeilijk te herstellen zonder de auto (deels) te demonteren.
- De dwarssteunen en de achterbalk van het chassis vangen straatvuil en modder op en gaan op den duur doorroesten.
- De aandrijving dient probleemloos te functioneren, zonder bijgeluiden en/of overmatige olielekkages.