Een 300 SL is inmiddels onbetaalbaar, maar ook een 190 SL is een kostbare auto. Goed gerestaureerde exemplaren wisselen voor prijzen tussen de één en twee ton van eigenaar. Kijk bij een opknapper in de eerste plaats of de auto compleet is. Gezien de kostbaarheid is daarbij vooral het chroomwerk van groot belang, evenals de verschillende interieurdelen. ‘Matching numbers’ van carrosserie en aandrijflijn werken waardeverhogend.

Carrosserie
Het dikke aluminium van portieren, motorkap en kofferdeksel is zeer duurzaam en laat zich zo nodig ook uitdeuken. Roest vind je vooral in de voetenruimte en de kofferbakbodem. Haal daarom de bekleding los om het onderliggende staal te controleren. Verder komt roest voor aan het achterpaneel, de spatschermen en de dorpels.
Techniek
Afgezien van zijn bovenliggende nokkenas en aluminium cilinderkop is de viercilinder conservatief van opzet. Nadeel is het bescheiden vermogen, voordeel is zijn degelijkheid. Let wel op de kleur van de motorolie. Zwarte olie duidt op matig onderhoud of een versleten motor. De complexe dubbele Solexen zorgen soms voor matige warmloopeigenschappen. Een deskundig afgesteld samenspel van ontsteking en carburateurs doet wonderen. Remproblemen worden meestal veroorzaakt door een defecte bekrachtiger.
Onderdelen
De verkrijgbaarheid van de meeste onderdelen is dankzij Mercedes Classic Parts goed voor elkaar. Chroomdelen zijn extreem kostbaar en sommige interieurdelen zijn nog altijd lastig te vinden.
Aandachtspunten
- Is de auto compleet, inclusief alle chroom- en interieurdelen?
- Roest aan bodem, schermen en dorpels.
- Let op of de diverse onderdelen ‘matching’ zijn, dit heeft grote invloed op de waarde.