Onvergelijkbaar mooi dichtploffende deuren, een voor de jaren zestig bijzonder veilige carrosserie, vier schijfremmen en de status van een grote Mercedes: het basismodel van de S-klasse, de 250 S, heeft het allemaal te bieden. Zo’n auto veroudert niet, hij reist door de tijd en wordt steeds waardevoller.

Carrosserie
Laten we niet te lang stilstaan bij het onderwerp roest – een bijna 50 jaar oude auto, zelfs een Mercedes, heeft zijn verborgen probleemgebieden. Alleen vervanging van een doorgeroeste dwarsdrager voor de voorwielophanging wordt een kostbaar avontuur, waarbij de gehele voortrein moet worden gedemonteerd. Het is raadzaam een expert naar de auto te laten kijken, zeker gezien de meeste W 108’s er vanbuiten doorgaans spic en span uitzien. In tegenstelling tot de veiligheidskooi zijn de voor- en de achterzijde van de auto relatief zwak van constructie, zodat ze bij een ongeval veel energie absorberen. Al bij een kleine aanrijding verbuigt het spatbord. Meestal raken de langsdragers daarbij ook verbogen.
Techniek
Veel Mercedes-experts beweren dat je een 250 S beter kunt laten staan vanwege de slechte reputatie die de motor heeft (olieverbruik, slijtage). Er is echter geen enkele reden waarom een M 108-motor, die in 2014 nog steeds goed loopt, niet nog eens 50.000 kilometer mee kan gaan.
Onderdelen
Ook bij Mercedes is lang niet alles meer leverbaar. Spatborden, binnendorpels en allerlei sierdelen van de W 108 zijn moeilijk te vinden. Om over speciale onderdelen zoals het membraan van de drukregelaar op de automatische transmissie maar te zwijgen … Binnen de Mercedes-wereld is echter heel veel kennis en voor elk probleem bestaat wel een oplossing.
Conclusie
Kan de Mercedes W 108 nog altijd schitteren? Of is de auto saai en heeft hij geen bijzondere kenmerken? De waarheid ligt in het midden. Een karig uitgeruste 250 S heeft zeker charme en als geheel klopt de auto wel degelijk. De auto levert soepele prestaties, een fantastische comfort en is zeer bruikbaar. Voor de prijs die je voor een mooi exemplaar betaald, krijg je heel veel terug. Als de auto netjes behandeld wordt, gaat hij nog een heel leven mee. Onderdelen zijn via de clubs en de specialist prima te verkrijgen.
Aandachtspunten
- Voorwielophanging: let op versleten fusees, roest op de dwarsdrager en verouderde rubberlagers.
- Roestvorming op de langsdragers achter en onvakkundig uitgevoerde reparaties.
- Roestvorming rond het schuifdak door versleten afdichtingsrubbers.