De prijzen van dwergauto’s zitten flink in de lift. Voor een mooie Messerschmitt KR175 of KR200 is 25.000 à 30.000 euro geen uitzondering, voor de zeldzame KR201 Roadster en de vierwielige Tg500 wordt een meervoud van die bedragen betaald. Dat maakt de kosten van een grondige restauratie makkelijk te verantwoorden, ook al ligt het gevaar op de loer dat dwergauto’s – à la de VW Spijlbus – steeds meer een duur speculatieobject worden. Hoe dan ook: de Messerschmitt is een eenvoudig autootje dat zelfs een beginnende sleutelaar weinig hoofdbrekens zal bezorgen. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, in de meeste gevallen tegen niet gek hoge prijzen. Het is wel een auto voor ‘erbij’. Door zijn formaat en bescheiden prestaties is deze ‘wegvlo’ ongeschikt voor dagelijks gebruik.

Carrosserie
De kuipvormige romp bestaat uit een buizenframe waaraan de wanden en de vloer gelast zijn. Controleer de kuip grondig langs alle buitenranden en lasnaden, met name de vloerplaat is erg roestgevoelig. Ook het neusje moet goed bekeken worden. De onderplaat, de wielkuipplaten aan de zijkant (‘wangen’) en de spatborden roesten door vuilophoping en vocht langs de buitenranden. Hetzelfde geldt voor het staartstuk; bekijk ook de hoeken bij de sluitingen goed. Extra aandacht gaat uit naar het koepeltje. Rond het scharnier kan roest ontstaan, maar ook de staat van het plexiglas is belangrijk. Het bolle dakdeel is nieuw te koop, maar reken op een prijs van rond de 1000 euro. Voor het interieur is een op maat gemaakte bekledingsset nieuw verkrijgbaar.
Techniek
De eencilinder tweetaktmotor van Fichtel & Sachs is niet voor de eeuwigheid gebouwd; problemen met het onderste drijfstanglager – waarbij de drijfstang zelfs de versnellingsbak in kan slaan – zijn niet onbekend. Een nieuwe krukas met een stalen drijfstang en rollagers is te bestellen op bijvoorbeeld www.messerschmitt.nl. Ook de versnellingsbak en de koppeling zijn kwetsbaar, met name op het tandwiel van de tweede versnelling kunnen de tanden makkelijk breken. Voor de Dynastart (dynamo en startmotor in een) zijn alleen nieuwe koolborstels en gebruikte relais verkrijgbaar.
Onderdelen
Zowel voor de restauratie als voor het onderhoud van een Messerschmitt, is de onderdelenvoorziening goed tot zeer goed te noemen. Bijvoorbeeld via de webshop op www.messerschmitt.nl, waar een keur aan nieuwe en gebruikte onderdelen besteld kan worden. Bepaalde onderdelen zijn erg kostbaar, zoals een nieuw plexiglazen koepeldak. Andere onderdelen zijn niet meer nieuw verkrijgbaar, zoals de Dynastart.
Aandachtspunten
- Roest langs de buitenranden van alle plaatdelen, met name de vloer.
- Een nieuw plexiglazen koepeldak is een duur onderdeel.
- Het drijfstanglager, de versnellingsbak/koppeling en de Dynastart zijn kwetsbare onderdelen.