Dat je de MGB Roadster nog vrij vaak ziet, komt niet alleen doordat er zoveel (400.000 stuks) gebouwd zijn. Behalve relatief betaalbaar, is de MGB Roadster robuust en ongecompliceerd. En als er iets stuk gaat, hoef je je geen zorgen te maken over de verkrijgbaarheid van onderdelen. De jongste MGB’s met de zwarte rubber bumpers worden door veel eigenaren voorzien van de klassiek ogende, verchroomde exemplaren. Deze auto’s zijn interessant vanwege de lagere prijs. Maar uiteraard koop je een MGB niet blind. Volg je de tips van ons koopadvies, dan zit je straks in elk geval niet met een kat in de zak.

Carrosserie
Begin bij de inspectie van de carrosserie van een MGB Roadster met de vloer en de kokerbalken. Verder zijn de portieren, de dorpels en de voorspatborden ter hoogte van de koplampen beruchte roestnesten. Bij de MGB Roadster Mark I was de motorkap van aluminium. Let bij nieuwe carrosseriedelen voor een MGB goed op de pasvorm, want die laat in veel gevallen ernstig te wensen over. Controleer ook of de naad tussen het achterscherm en de dorpel, vlak onder de deur, goed zichtbaar is. Bij roest worden deze vaak dicht geplamuurd en van een verse laklaag voorzien …
Techniek
De ouderwetse viercilinder motor van de MGB klinkt lekker en geeft niet snel op. Vanaf 1965 heeft de motor een vijfmaal gelagerde, in plaats van een driemaal gelagerde krukas. Wie graag langere trips met zijn MGB maakt, doet er verstandig aan op zoek te gaan naar een versnellingsbak met een inschakelbare overdrive. Dat scheelt in het geluid en het verbruik. Alleen geeft de overdrive nog wel eens de geest wegens oliegebrek. Hij heeft namelijk een eigen oliereservoir, en niet iedereen denkt eraan dat regelmatig te checken.
Onderdelen
Dankzij de hoge productieaantallen en de enorme populariteit van de MGB Roadster als klassieker, hoeft de eigenaar zich geen zorgen te maken over de verkrijgbaarheid van onderdelen. Vrijwel alles is nog te koop, van kabelboom tot complete carrosserie. Al is het wel uitkijken met spullen die uit China komen, ook al staat de vertrouwde Britse naam Lucas op het doosje. Door de goede onderdelenvoorziening hebben veel eigenaren allerlei upgrades laten uitvoeren. Dat heeft er op zijn beurt weer voor gezorgd dat er nauwelijks nog volledig originele MGB’s over zijn.
• Roest aan kokerbalken, dorpels, spatborden en portieren
• Werkt de overdrive naar behoren?
• Als beweerd wordt dat de auto origineel is, controleer dat dan terdege