Eigenaren van de mooiste Ro 80’s doen zelden afstand van hun auto. Daarom is het vinden van een exemplaar in topconditie vooral een kwestie van geduld. De meeste auto’s die te koop staan, bieden ruimte voor verbetering. Een voordeel is dat de Ro 80 gedurende zijn tienjarige loopbaan nauwelijks is veranderd; je hoeft voor onderdelen zelden op het bouwjaar van de auto te letten. Meer voordelen: de technische expertise binnen NSU-kringen is enorm en de onderdelenvoorziening is uitstekend. Als de techniek in een gezonde conditie verkeert, is de Ro 80 een heel betrouwbare auto.

Carrosserie
Om de onderzijde te kunnen inspecteren, is een hefbrug wenselijk. Controleer de voorste langsdragers over de gehele lengte, rond de ophanging van de stabilisatorstang en de waterafvoer in de bochten bij de aandrijfassen. Het frontpaneel roest tussen de mistlampen en de wielkuipen en bij de radiateursteun. De bovenste bevestigingspunten van de schokdempers bestaan uit een dubbele plaat, wat roestvorming aanwakkert. Bekijk vervolgens de dorpels en het omliggende staal goed, ook bij de kriksteunen. Verwijder de zitting van de achterbank en bekijk het onderliggende paneel. In de kofferbak is de aansluiting van de vloer met de wielkuipen een aandachtspunt. Ten slotte: de portieren. Het isolatiemateriaal houdt vocht vast en de waterafvoer is vaak verstopt. Vooral langs de onderrand zijn de deuren gevoelig voor roestvorming.
Techniek
Een goed onderhouden Ro 80 is een betrouwbare auto. Dat geldt ook voor de motor, hoewel het huis en de afdichtingen wel aan slijtage onderhevig zijn. Maar de Ro 80-motor moet zonder problemen dik 100.000 kilometer mee kunnen. Kennis van de techniek is wel een vereiste voor een conditiecheck, laat dit bij voorkeur aan een expert over. Een snelle motorcontrole: trap de rem in en geef in de eerste versnelling vol gas. Bij een goede motor loopt het toerental op tot 2000 tot 2200 tpm. Is dit minder: de motor is versleten. Is het meer: de koppeling slipt. Voor een compressiemeting is speciaal gereedschap nodig.
Onderdelen
Bij de Nederlandse NSU-club is een reeks adressen bekend van (voornamelijk) hobbyisten die de Ro 80-eigenaar kunnen helpen bij het vinden van de benodigde onderdelen. Nieuw plaatwerk is zeldzaam, een goed tweedehands portier is inmiddels erg duur.
Aandachtspunten
- Bovenste montagepunten schokdempers.
- Portieren.
- Afdichting van rotor in trochoïde huis.