De Rekord C is waarschijnlijk één van de mooiste Opels ooit, geen wonder dat hij nog steeds zo geliefd is. Met de elegante knik in de taillelijn ter hoogte van de achterwielen wist hij de harten van vele liefhebbers te veroveren, terwijl hij met zijn scherpe prijs ook bij rationeel ingestelde automobilisten in de smaak viel. Wie voor het eerst een klassieker gaat kopen en daar niet al te veel geld op wil stukslaan, heeft een goede aan de Rekord C. Hij zit solide in elkaar, is relatief eenvoudig te vinden, vervangende onderdelen zijn voldoende beschikbaar en hij is ook nog eens redelijk betaalbaar. Restauratie heeft geen zin, dat kost al snel meer dan deze auto waard is.

Carrosserie
De Rekord C is heel betrouwbaar, maar het toeslaan van de roestduivel is helaas ook iets waar je op kunt rekenen. Zaken die onder de loep genomen moeten worden: de omlijsting van de koplampen, de A-stijlen, de dorpels en de uiteinden van de wielkasten. Ook de dorpels, de onderkant van de portieren en de bak voor het reservewiel verdienen een nadere bestudering. Het is tevens zaak om de achterbank uit de auto te halen! De dwarsdragers die eronder schuilgaan, roesten namelijk vaak aan de bovenzijde door. Eveneens vaak aangevreten door roest: de carrosseriedelen en dragers rond de achteras.
Techniek
Als ze regelmatig onderhoud krijgen, gaan de motoren eeuwig mee, ook de versnellingsbakken staan als robuust te boek. Het onderstel en de remmen zijn aan de gebruikelijke slijtage onderhevig. Het is wel zaak om een blik te werpen op de Solex-registercarburateur, want helaas werken in sommige gevallen niet alle kleppen mee, waardoor alleen nog maar de eerste of de tweede trap werkt. Check bovendien of er geen olie in het koelwater zit. De waterpomp kan soms gaan lekken.
Onderdelen
Uiteraard is niet alles meer leverbaar, maar veel zaken zijn nog wel verkrijgbaar. Weliswaar zijn veel Rekords C door de jaren heen gesloopt, maar veel van hun onderdelen zijn bewaard gebleven. Het vinden van mechanische componenten is geen probleem. Plaatdelen worden steeds zeldzamer, maar door de bank genomen geldt: alles kan worden gerepareerd aan de Rekord C.
Aandachtspunten
- De roestduivel zet zijn tanden op veel plekken in de Rekord C, vooral rond de A-stijlen en de wielkasten.
- Ook de carrosseriedelen en de dragers rond de achteras zijn gevoelig voor roest.
- De waterpomp kan gaan lekken. Kijk bovendien of er olie in het koelwater zit.