Vergeleken met de Austin-Healey Sprite en de Fiat 850 Spider is de Peugeot 204 Cabriolet een exoot: tussen 1966 en 1970 werden slechts 18.181 exemplaren gebouwd. Daarna nam de 304 Cabriolet het stokje over, maar ook daarvan zijn er niet meer dan 18.647 gebouwd. Wie op zoek is naar een 204 Cabriolet zal al snel buiten onze landsgrenzen terecht komen, zelfs op Leboncoin (de Franse Marktplaats) is het aanbod beperkt. Over het algemeen lijkt de staat van de aangeboden auto’s goed tot uitstekend, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Voor een mooie (gerestaureerde) 204 Cabriolet wordt al gauw 15.000 euro of meer gevraagd.

Carrosserie
De kwaliteit van het plaatwerk is over het algemeen goed te noemen. De neuspartij van de 204 Cabriolet (met geschroefde voorspatborden) is identiek aan die van de Berline en Break, maar vanaf de A-stijlen naar achteren is alles anders. Aandachtspunten zijn de dorpels, de krikpunten, het plaatwerk rond de koplampen, de onderste rand van de portieren en de wielkuipranden achter. Bekijk ook de vloer goed, zowel vanaf de onderzijde als vanuit het interieur. Wanneer de afwateringskanalen achter verstopt zijn, kunnen deze doorroesten. Ook de montagepunten van de achterwielophanging moeten goed bekeken worden.
Techniek
De 1,1-liter motor heeft een uitstekende reputatie. Met 55 pk wordt het mechaniek niet zwaar belast. Oververhitting kan scheuren in de cilinderkop veroorzaken, controleer de conditie van de radiateur en de werking van de zelfdenkende ventilator. Als de motor slecht loopt, kan dit veroorzaakt worden door de ontsteking. De verdeler is moeilijk toegankelijk, zodat de afstelling van de contactpuntjes wel eens ‘vergeten’ wordt. De versnellingsbak moet soepel en zonder gekraak schakelen, maar de afstelling van het schakelmechanisme luistert vrij nauw. Bekijk de aandrijfashoezen, hier mogen geen scheurtjes in zitten.
Onderdelen
Plaatwerk specifiek voor de 204 Cabriolet is uiterst zeldzaam. Als u in het model een leuk restauratieproject ziet, ga dan uit van de beste en meest complete basis die u kunt vinden. Onderdelen voor het onderhoud zijn over het algemeen gemakkelijk verkrijgbaar, bijvoorbeeld via het magazijn van de Peugeot Club Nederland (alleen voor clubleden) of via de verschillende Peugeot-specialisten in Nederland en België.
Aandachtspunten
- Doorgeroeste ontwateringskanalen achter door verstopping.
- Montagepunten achterwielophanging.
- Gescheurde cilinderkop door koelingsproblemen.