Het succesrecept van de Peugeot 205 Cabriolet was dat je voor relatief weinig geld open kon rijden. Zo werd het voor veel mensen ineens mogelijk een vierpersoons cabriolet te kopen. De CTI is een van de leukste versies, omdat hij zijn techniek deelt met de legendarische Peugeot 205 GTI. De speciale editie Roland Garros is aantrekkelijk vanwege zijn fraaie kleurstelling: donkergroen met een witte kap en deels wit leer van binnen. Het aanbod van alle versies van de 205 Cabriolet is behoorlijk groot, maar naar een goed exemplaar moet je lang zoeken.

Carrosserie
Hoewel de 205 Cabriolet voorzien is van een rolbeugel, staat hij al vanaf het begin bekend om zijn matige torsiestijfheid. Van roest heeft de auto niet overdreven veel last, omdat de carrosserie deels verzinkt is. Wees er echter wel alert op, met name rond het gedeelte waar de softtop boven op de kofferruimte vouwt. De plastic achterruit van de kap is gevoelig voor krassen en verkleuring. Doordat de materiaalkwaliteit in de loop der jaren afneemt, is het zicht door het ruitje vaak beroerd.
Techniek
Kwetsbare onderdelen aan de motor zijn de tandriem van de nokkenasaandrijving en de waterpomp. Tussen de motor en de transmissie treedt regelmatig lekkage op. Ook bij het onderstel moet je oppassen: defecte wiellagers zijn een veel voorkomend probleem. De versnellingsbak schakelt van nature tamelijk ‘los’, maar wanneer de tandwielen te hakerig in elkaar vallen, kan de garage dat verhelpen met speciale olie. Let verder op speling op de spoorstangen en de fuseekogels.
Onderdelen
Omdat de Peugeot 205 lange tijd in productie is geweest, zijn de meeste onderdelen nog goed verkrijgbaar. Sommige specifiek voor de Cabriolet gemaakte onderdelen, zoals de portieren, zijn duurder.
Aandachtspunten
- Erg kwetsbare plastic achterruit.
- Defecte wiellagers.
- Speling op spoorstangen en fuseekogels.