Peugeot verkocht ruim 1,2 miljoen 403’s, maar van de Cabriolet zijn tussen 1956 en 1960 slechts 2043 stuks gebouwd. Niet zo vreemd: de Cabriolet was bijna twee keer zo duur als een vierdeurs 403 Berline. Doordat de auto zo zeldzaam is, zijn liefhebbers er als de kippen bij wanneer er eentje wordt aangeboden. De techniek is hetzelfde als in de standaard 403 en voor de hobbyist eenvoudig om aan te sleutelen. De zeldzaamheid brengt wel een hoge prijs met zich mee: voor een goede (maar niet in concoursstaat verkerende) 403 Cabriolet ben je al gauw 50.000 euro kwijt. Als je er op tijd bij bent …

Carrosserie
Bij de 403 Cabriolet is de vraag niet óf de auto gerestaureerd is, het is veel belangrijker te weten hoe kundig de restauratie is uitgevoerd. Belangrijke aandachtspunten zijn de roestgevoelige vloerplaten en de dwarsbalk achter, alsmede de binnendorpels. Let goed op de strakheid van het plaatwerk; zit er staal onder de lak of is het een dikke laag plamuur? Kijk ook goed naar de breedte van de naden tussen de verschillende panelen, die hoort overal gelijk te zijn. Vervangend plaatwerk wordt steeds schaarser, de lange achterschermen van de Cabriolet zijn niet meer te vinden.
Techniek
Afgezien van de crossflow-cilinderkop en de halfbolvormige verbrandingskamers is de 1,6-liter viercilinder weinig exotisch. Oververhitting is het grootste probleem bij deze motor, als gevolg van vuil in de radiator of een versleten waterpomp. Het onderhoud is rechttoe-rechtaan, al zit de ontsteking op een moeilijk bereikbare plaats en is voor het vervangen van de bougies een speciale sleutel nodig. Controleer of het juiste type oliefilter wordt toegepast voor de juiste oliedruk.
Onderdelen
De Peugeot 403 was een massaproduct met een lange levenscyclus. Doordat er zoveel auto’s gemaakt zijn, kunnen de meeste onderdelen voor de motor, het onderstel en de aandrijving redelijk eenvoudig worden gevonden, zowel bij de Peugeot klassiekerspecialist als op bijvoorbeeld eBay. Via Peugeot in Frankrijk zijn weer nieuwe uitlaatdempers voor de 403 verkrijgbaar.
Aandachtspunten
- Roest in vloer, dorpels en dwarsbalk achter, slechte kwaliteit restauratie.
- Onvoldoende motorkoeling door vervuild koelsysteem of versleten waterpomp.
- Slijtage kroonwiel als gevolg van verkeerde olie.