Vergeleken met de 403 Cabriolet, laat de 404 Cabrio veel grotere verschillen zien ten opzichte van de vierdeurs Berline. Sterker nog: geen plaatdeel is gelijk. In totaal heeft Peugeot ruim 10.000 Cabriolets gebouwd, waarvan er aardig wat bewaard zijn gebleven. Het aanbod is niet enorm, maar wel dusdanig groot dat je kritisch kunt blijven voor wat betreft de conditie waarin de auto verkeert. Let op: restauratie kan een zeer kostbare aangelegenheid worden. Opnieuw geldt dat de techniek standaardmateriaal is, waarvoor het onderhoud eenvoudig en betaalbaar is.

Carrosserie
Aan roestpreventie werd in de jaren zestig nauwelijks wat gedaan en bij Pininfarina al helemaal nul-noppes-nada. De carrosserie is een complexe constructie die op onzichtbare en onbereikbare plaatsen zeer roestgevoelig is. Nieuw of vervangend plaatwerk is erg schaars, wat betekent dat goed herstelwerk door een vakman uitgevoerd dient te worden. De 404 Cabriolet is niet geschikt voor de beginnende hobbyrestaurateur. Laat u niet te snel verleiden door een glimmende lak. Onderliggend plamuur kan een hoop narigheid verhullen.
Techniek
Net als de 403 Cabriolet, deelt de 404 zijn techniek met de Berline. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de 404 een motor met een vijfmaal gelagerde krukas, waardoor hij makkelijker hoge(re) toerentallen draait. De motor staat bekend als zeer robuust. Koelproblemen zijn het bekendste euvel. Stationair moet de injectiemotor mooi gelijkmatig draaien; de afstelling van de Kugelfischer-injectie luistert vrij nauw. De versnellingsbak kan wat olie lekken, ook de rubbers van de wielophanging verdienen aandacht.
Onderdelen
Vervangend plaatwerk is nauwelijks verkrijgbaar. Daarom is het van groot belang dat de carrosserie in een goede staat verkeert of dat restauratie geen ingrijpend herstel aan de carrosserie met zich meebrengt. Belangrijk is ook dat de auto bij aanschaf compleet is. Bepaalde onderdelen, zoals de achterlichten en de handgrepen, zijn niet meer te koop. De verkrijgbaarheid van technische onderdelen vormt geen enkel probleem.
Aandachtspunten
- Roest! Controleer de hele carrosserie minutieus, want herstel is erg kostbaar.
- Koelproblemen door defecte koelventilator; compressietest gewenst.
- Rubbers en kogels in wielophanging.