Als nieuwe auto was de Barracuda een stuk minder geliefd dan zijn tegenstrevers op deze pagina’s. Tegenwoordig is deze pony car van Plymouth echter behoorlijk gewild. Combineer dat gegeven met de relatief lage productieaantallen en het is wel duidelijk dat deze stoere Plymouth tegenwoordig bepaald geen koopje is.

Carrosserie
Het wordt wellicht eentonig, maar ook bij deze Amerikaan is roest vijand nummer één. De gevoeligste plekken zijn de A-stijlen, de portierophanging, de omlijsting van de achterruit, de vloer van de kofferbak, de wielkuipen en de onderkant van de portieren.
Techniek
Let bij de Barracuda vooral op of de motor en de versnellingsbak bij de auto horen. Matching numbers zijn van cruciaal belang voor de waarde van de auto. De V8 is een robuust apparaat, zeker in zijn tamme, originele versie. Doe uiteraard wel de standaardcheck op olielekkage van de aandrijflijn en controleer of de motor vlot en vloeiend op bewegingen van het gaspedaal reageert. Controleer het gasklepmechanisme en de diverse onderstelcomponenten op overmatige slijtage.
Onderdelen
Mede dankzij de sterke verwantschap met diverse andere modellen van Dodge, Chrysler en Plymouth is de onderdelenvoorziening voor de motor en de transmissie doorgaans in orde. Wie bij een onderdelenzoektocht via internet het trefwoord ‘Mopar’ intoetst, komt bij specialisten terecht die zich richten op onderdelen voor de auto’s van het Chrysler-concern, ook plaatwerkdelen en componenten voor het interieur.
Aandachtspunten
- Olielekkage aan motor, versnellingsbak en differentieel. Versleten gasklepmechanisme.
- Overmatige slijtage van onderstelcomponenten.
- Roest aan A-stijlen, achterruit, kofferbak en portieren.