Bij de aanschaf van een Porsche 914 is voorzichtigheid geboden, want exemplaren die er op het eerste gezicht netjes uitzien, kunnen bij nadere bestudering flink zijn aangetast door roest. Met name de bij Karmann gebouwde carrosserie is roestgevoelig, aangezien er van een fatsoenlijke anti-roestbehandeling geen sprake was. Wat de techniek betreft is de 914/6 een betrouwbare auto. De uit de Porsche 911 afkomstige zescilinder boxermotor draait zijn hand niet om voor hoge kilometerstanden. Helaas bevinden de prijzen voor vervangende onderdelen zich ook op het bekende hoge Porsche-niveau.

Carrosserie
De lijst met roestgevoelige plekken is eindeloos. Vooral het gedeelte van de onderkant van de A-stijlen tot de achterspatborden, de binnenste spatborden, de portierranden, het gedeelte rond de krikpunten, de bagageruimtes (voor en achter), de motorruimte rond de accu, de bevestiging van de achterwielophanging en de aansluitpunten van de Targa-beugel dienen onder de loep te worden genomen. Dat geldt ook voor de binnendorpels, die zich achter de vaak nog goed ogende dorpelplaten bevinden.
Techniek
Hier moet met name worden gekeken naar olielekkage bij de motor en de versnellingsbak. In het meest onschuldige geval wordt die veroorzaakt door lekkende olieterugvoerleidingen of het kleppendeksel, in het ergste geval is er een dure reparatie nodig. Een trage reactie op het gaspedaal en een schokkerige stationaire loop duiden meestal op speling op de smoorklepassen van de drievoudige carburateurs.
Onderdelen
De onderdelenvoorziening voor de Porsche 914 is over het algemeen goed te noemen, maar de gevraagde prijzen zijn soms erg hoog. Zo kost een slot voor de achterklep een astronomische 450 euro! Sommige originele onderdelen zoals het uitlaatsysteem en de achterste remklauwen zijn niet meer leverbaar.
Aandachtspunten
- Roest aan de spatborden, dorpels en bevestigingspunten Targa-beugel en in de motorruimte en reservewielbak.
- Olielekkage bij de motor en versnellingsbak.
- Speling op de smoorklepassen.