De tijd van de betaalbare Porsches 911 ligt achter ons. Inmiddels stijgen ook de prijzen van de lange tijd ondergewaardeerde 964 Carrera naar grote hoogten. De 964 heeft het beste van twee werelden te bieden: de klassieke looks met de rechtopstaande koplampen en de luchtgekoelde boxermotor, maar met een schroefgeveerd onderstel, een ABS-systeem en standaard stuurbekrachtiging. Belangrijk bij de aanschaf van een 964 Carrera 2 of Carrera 4 is de onderhoudshistorie: deze moet aantoonbaar én compleet zijn. Het aanbod is groot, dus ga niet over een nacht ijs.

Carrosserie
Dankzij de volledig verzinkte carrosserie heeft roest nauwelijks vat op de 964. Toch zijn er enkele controlepunten. Rond de voorruit, onder het rubber en bij de ruitenwissers, blijft water staan, waardoor het staal na verloop van tijd wel degelijk aangetast kan raken. Hetzelfde geldt voor het plaatwerk onder de koplampen, als gevolg van ophopend straatvuil. Bij onvakkundige restauraties of schadereparaties ligt roest eveneens op de loer. De afwateringskanalen van het zonnedak (coupé) kan dichtslibben, bij cabriolets en Targa’s gaat als gevolg van lekkage water staan in de voetenbak onder de voorstoelen.
Techniek
De M64/01-motor staat bekend als zeer robuust, maar het onderhoud (11,5 liter olie, twee bougies per cilinder, kleppen stellen) is vrij prijzig. Koop alleen een auto waarvan de onderhoudshistorie sluitend is. Wanneer een motor netjes is behandeld, hoeft met een complete motorrevisie pas bij 4 à 5 ton rekening gehouden te worden. Bekijk de motor van boven en van onderen: sporen van olielekkage rond de krukaskeerringen of de cilinderkoppen kondigen een dure reparatie aan. Controleer ook de olieleidingen op beschadigingen. De twee verdelers (twee bougies per cilinder) staan via een getande riem met elkaar in verbinding, deze dient op tijd vervangen te zijn. Rond de 150.000 kilometer dienen de spanners en geleiders van de duplexketting vervangen te worden,
Onderdelen
Alles is verkrijgbaar, maar houd rekening met soms hoge onderdeelprijzen. Voor het onderhoud van een 964 kunt u terecht bij alle officiële Porsche-centra, inmiddels valt het model in het zogenaamde Porsche Classic-programma. Er zijn ook tal van merkspecialisten die de zorg voor uw auto op zich willen nemen.
Aandachtspunten
- Roestvorming rond voorruit.
- Lekkage via softtop.
- Olielekkage bij krukaskeerringen en koppakkingen.