Een Rolls-Royce Silver Seraph is een schaars goed. In Nederland worden ze sporadisch aangeboden. Er is slechts een uitvoering gebouwd, die in 2000 een belangrijke update kreeg: de vloer voor de achterpassagiers werd verlaagd, zodat de langere CEO’s onder ons meer beenruimte kregen. Zelfs de Silver Seraph valt in de bijtellingsvriendelijke categorie en dat is prettig, want hoewel de aanschafprijzen best vriendelijk zijn (vanaf zo’n 35.000 euro), is het onderhoud duur. Wat ook geldt voor de motorrijtuigenbelasting en de brandstof.

Carrosserie
De carrosserie had een 65 procent hogere torsiestijfheid dan die van de Silver Spirit. Dat scheelt kraakjes en piepjes in het interieur, maar de Silver Seraph ontkomt daar toch niet aan. Roest is wel degelijk een issue, met name waar sierlijsten aan de carrosserie zijn geklemd.
Techniek
De techniek is gevoelig. Het onderstel lijdt aan te klein bemeten ophangingsbussen, waardoor deze elke 30.000 kilometer vervangen moeten worden. De V12 is sterk, de vijftraps ZF-transmissie gaat lang mee als de ATF op tijd wordt ververst of gespoeld. Elektrische problemen zoals falende stoelverwarming, ‘check engine’-lampjes en startproblemen komen vaak voor.
Onderdelen
Alles is verkrijgbaar, als u maar betaalt.
Aandachtspunten
- Roestvorming onder de verchroomde sierlijsten.
- Onderhoudshistorie dient compleet te zijn.
- Lagerbussen in de wielophanging.