De Series I is beter dan de Series II (vanaf 1970). Vooral vanaf 1973, toen Rover onder British Leyland viel, was het met de motivatie van de fabrieksarbeiders slecht gesteld. Ze legden het werk bij wijze van spreken al neer als ze het oneens waren met de hoeveel-heid melk die de kantinejuffrouw in de thee deed. Daarnaast waren de kwaliteitscontroles van een abominabel niveau. Motor en transmissie zijn desondanks redelijk bulletproof. Bij Karels P6 zijn ze nog origineel en ongereviseerd.

Carrosserie
Alle auto’s van deze leeftijd zijn roestgevoelig. Bij de P6 verdienen vooral de binnen- en buitenschermen, de wagenbodem, de A-stijlen, de kofferbakbodem en alle bevestigingspunten van de wielophanging en vering extra aandacht. Maar check ook de dakgoten, de ruitframes en de portierscharnieren en hun ophangpunten. Controleer of er onder het vinyl van de C-stijlen geen roestblazen schuilgaan. Motorkap en achterklep zijn van aluminium.
Techniek
De V8-motor is heel duurzaam, maar is wel gevoelig voor het gebruik van de juiste benzine (bij voorkeur 98 RON) en de juiste oliedruk. Houd het oliepeil goed in de gaten en ververs regelmatig. Ook de drietraps automaat is sterk. Eerste tekenen van ernstige slijtage zijn vloeistoflekkage en al te bonkige schakelmomenten. De handgeschakelde bak van de 3500S is gevoeliger dan de automaat. Check de wielophanging op overmatige speling en de DeDion-buis van de achterwielophanging op doorroesten. De achterste schijfremmen zijn lastig bereikbaar, wat kostenverhogend werkt bij reparatie en vervanging.
Onderdelen
Veel technische onderdelen zijn nog verkrijgbaar, zeker bij Rover-specialisten in binnen- en buitenland. Van diverse plaatwerkdelen zijn zelfs splinternieuwe remakes leverbaar. Onbeschadigde achterbumpers zijn lastig te vinden. Interieurdelen als portierpanelen en onbeschadigde leren stoelen eveneens.
Aandachtspunten
- Roest aan binnen- en buitenschermen, ophangingspunten, wagenbodem.
- Motoroliedruk op orde, geen rooksignalen?
- Geen lekkage aan de automaat? Schiet de bak niet uit de versnelling?