Volgens Serge Heitling valt het met de spreekwoordelijke onbetrouwbaarheid van de SD1 best mee. Als je de auto netjes onderhoudt, is er volgens hem niet zo veel aan de hand. Ga als het even kan wel voor een Series II (vanaf 1982). Die is onder meer te herkennen aan de grille onder de koplampen, de gewijzigde bumpers en de grotere achterruit. Serge: “Vooral op elektrisch gebied is de Series II sterk verbeterd ten opzichte van de Series I.”

Carrosserie
Het plaatwerk is beter dan menigeen denkt. Zo worden de dorpels via het verwarmingssysteem inwendig geventileerd, wat uitstekend werkt ter voorkoming van roest. Controleer de voorzijde en de binnenkant van de motorkap, de spatbordranden, de binnenspatborden (vooral aan de onderkant), de bevestigingspunten van de voorste veerpoten en de portieren. Check bij Series I-modellen ook het paneel tussen de koplampen. Water en/of roest in de reservewielbak? Grote kans dat de achterruit lekt.
Techniek
Ook hier geldt dat de motor bij het juiste onderhoud zeer lang meegaat. Wie het oliepeil regelmatig checkt, het koelvloeistofniveau in de gaten houdt en de vloeistoffen tijdig ververst, kan lang van zijn V8 genieten. Check of alle elektrische ditjes en datjes werken en luister of de stuurbekrachtiging geen bijgeluiden maakt. Nivomat-schokdempers zijn prijzig, dus controleer of ze de auto ook bij zware belading netjes horizontaal houden. De automaat moet netjes en vloeiend schakelen, zonder bijgeluiden.
Onderdelen
De meeste technische onderdelen en ook carrosseriedelen zijn goed te vinden. Veel plaatwerk wordt zelfs weer nieuw gemaakt. Net als voor de P6 zijn veel interieurdelen lastig te vinden.
Aandachtspunten
- Roest aan motorkap, portieren en spatbord(rand)en, vocht in reservewielkuip.
- Onderhoudshistorie en oliedruk in orde?
- Werking van alle elektrische accessoires, conditie interieurdelen.