Saabs hebben de naam dat ze onverwoestbaar zijn. Vergeleken met veel auto’s uit dezelfde periode steken ze inderdaad degelijk in elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze immuun zijn voor roest of defecten. De meeste auto’s zijn gebruikt waarvoor ze gebouwd zijn: kilometers vreten. Een Saab 99 met een lage kilometerstand is een zeldzaamheid. Dit zijn automatisch de duurste auto’s die er beschikbaar zijn, maar ook voor auto’s met meer kilometers achter de wielen gaan de prijzen langzaam omhoog. Door relatief hoge onderdeelprijzen kan een garagebezoek duur uitpakken.

Carrosserie
Terwijl de andere drie auto’s in dit artikel zeer grondig op roest gecontroleerd moeten worden, zijn de probleemgebieden van de Saab 99 te overzien. Met name de onderzijde van de portieren en de dorpels zijn belangrijke aandachtspunten, maar de kans op roest is bij de wielkuipranden (onder de sierstrips) het grootst. Bekijk ook de ophanging van de achterwielophanging en de schokdempers goed (ook aan de voorzijde). Onder de motorkap moet het plaatstaal rond de accu goed worden gecontroleerd. Wanneer de paravan (plaat onder de voorruit) is doorgeroest, kan regenwater het interieur betreden. Een nat tapijt zegt genoeg …
Techniek
De oerdegelijke 99-motoren gaan zonder problemen meerdere tonnen mee. Het zijn eerder de onderdelen die op en rond de motor heen gebouwd zijn, die de geest geven. Hetzelfde geldt voor de koppakking en houd er rekening mee dat de 99-motor niet zo graag LPG lust. Sleutelen aan de 99 kan hier en daar wat vraagtekens oproepen. Zo zit de parkeerrem bijvoorbeeld op de voorwielen: de apk vereist een goede werking, ook al hoef je ‘m zelden te gebruiken dankzij de blokkeerfunctie op de achteruitrijversnelling. Controleer de versnellingsbak op een soepele, kraakvrije bediening.
Onderdelen
Er zijn veel Saab-liefhebbers die onderdelen voor de 99 op zolder hebben liggen, maar ook de merkspecialisten kunnen u op weg helpen in uw zoektocht. Het moet vreemd lopen, wil een onderdeel niet te vinden zijn. Bovendien werden verschillende onderdelen ook toegepast in de eerste Saab 900. Nog een laatste aandachtspunt: de hemelbekleding. Die laat na verloop van tijd los van de plaat waar het op gelijmd is. De plaat kan alleen uit de auto worden gehaald door de voor- of achterruit eruit te halen.
Aandachtspunten
- Wielkuipen achter.
- Dorpels, onderzijde portieren.
- Zakkende hemelbekleding.