Een goede Simca Rallye 2 is minimaal even zeldzaam als een mooie NSU 1200 TT. Dat komt niet alleen door het lage productieaantal, maar ook door de vele in het harnas gesneuvelde exemplaren en de zeer kwetsbare carrosserie.

Carrosserie
Door de slechte corrosiepreventie is het plaatwerk zeer roestgevoelig. Dat geldt eigenlijk voor de gehele auto. Een uitvoerige roestcontrole, bij voorkeur op een brug, is daarom een must. Restauratie kan door de beperkte beschikbaarheid van plaatwerk lastig zijn. Daarnaast zijn de Rallyes niet zelden onderhevig geweest aan modificaties aan de carrosserie, terwijl veel standaard 1000’jes een Rallye-uiterlijk kregen aangemeten.
Techniek
Met uitzondering van de kwetsbare gietstalen nokkenas en de slijtagegevoelige klepstoters, kent de motor weinig problemen. In detail kom je heel wat ongelukkigheden tegen; zo is de oliepeilstok vlak onder de carburateurs geplaatst. Probeer dan je oliepeil maar eens te controleren. Ook de transmissie is vrij robuust, de synchromesh van de tweede versnelling daargelaten. Verder zijn met name de aandrijfassen zijn belangrijke aandachtspunten.
Onderdelen
Van een aantal technische onderdelen zijn nieuwe replica’s te koop, maar plaatwerkdelen zijn lastig te vinden. Andere probleemgevallen zijn de radiateur, kabelbomen, de hoofdremcilinder en de kuipstoelen.
Aandachtspunten
- Roest, maar ook slecht uitgevoerde reparaties van roest- en aanrijdingsschade.
- De nokkenas gaat doorgaans slechts 30.000 km mee.
- Werkt de synchronisatie van de tweede versnelling nog?