De laatste jaren zijn de prijzen van de Volkswagen Karmann-Ghia enorm de lucht in geschoten. Niet zo vreemd als je bedenkt dat hij de ongecompliceerde boxercharme van de Volkswagen Kever combineert met sexy Italiaanse lijnen. Technisch kent de Karmann-Ghia weinig onoverkomelijke problemen. Roest is daarentegen Volkswagen-vijand nummer 1. Helaas houdt de verkrijgbaarheid van het plaatwerk geen gelijke tred met het wegroesten ervan.

Carrosserie
Helaas is het plaatwerk overal gevoelig voor roest. Gedurende de productie van 1955 tot 1974 is nooit sprake geweest van een goede anti-roestbehandeling. Alle plaatdelen moeten goed op roest worden gecontroleerd. Een ander aandachtspunt: alle plaatdelen zijn gelast aan de carrosserie. Vervanging is daardoor een specialistisch karwei.
Techniek
De uit de Kever stammende motoren hebben zelden problemen. Alleen is de derde cilinder van de 1600-motor gevoelig voor oververhitting. Nieuwe onderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar – dat is een belangrijk voordeel van elke klassieke Volkswagen.
Onderdelen
Aangezien de Karmann-Ghia op hetzelfde chassis staat als de Kever, zijn veel technische onderdelen relatief goedkoop te verkrijgen. Dat geldt niet voor plaatwerk. Originele onderdelen zijn erg duur. Met vervangende reparatiedelen kunnen de herstelkosten enigszins binnen de perken gehouden worden. Bedrijven als Hot Rod in Doesburg of VW Classics in Someren kunnen veel onderdelen leveren.
Conclusie
De Volkswagen Karmann-Ghia is een hartendief. Technisch is hij gelijk aan de Kever, waardoor onderdelen heel betaalbaar zijn. De sensueel gelijnde carrosserie is alleen zeer roestgevoelig en nieuw plaatwerk is erg zeldzaam en kostbaar. Doordat alle plaatdelen gelast zijn in plaats van geschroefd, is een goede restauratie zeer specialistisch werk. Je kunt beter op zoek gaan naar een auto met zo min mogelijk werk. Dat is altijd goedkoper dan een grondige restauratie.
Zwakke punten
- De voorkant (vooral bij de luchtroosters) is extreem roestgevoelig, verchroomde onderdelen (zoals de bumpers) zijn duur.
- In de wielkuipen liggen de spatplaten en de A-stijlen direct in het bereik van opspattend water en straatvuil.
- Dorpels, de aansluiting van diverse plaatdelen en de vloerplaat zijn zeer roestgevoelig.