Onverwoestbaar Zweeds staal, hoekig als een baksteen, oerdegelijk: het zijn te vaak gebruikte Volvo-clichés, maar ze zijn stuk voor stuk van toepassing op de 140-serie van het merk. De Volvo 144 S is veel robuuster dan andere auto’s uit zijn tijd en het gevoel van veiligheid en geborgenheid is zó groot dat je niet om deze woorden heen kunt. De indertijd zeer prijzige Zweed heeft een tijdloos (non-)design. Daardoor laat hij je hart weliswaar niet veel sneller kloppen, maar als waardevaste en betaalbare klassieker weet de Volvo 144 desalniettemin veel harten te veroveren.

Carrosserie
Ondanks de goede anti-roestbehandeling af fabriek gaat ook een Volvo 144 S op een gegeven moment roesten. Wat dat betreft, kunnen vooral auto’s uit Noord-Zweden interessant zijn, want daar wordt geen strooizout gebruikt en bovendien zijn bij deze auto’s de holle ruimtes vaak goed geconserveerd. Zwakke plekken zijn de voorspatborden, de wielkasten, het gedeelte rond de voorste langsdragers, de dorpels, de onderkant van de portieren, de schokdemperbevestigingen achter en de vloer van de bagageruimte. Ook niet vreemd: de vergrendeling van de tochtraampjes zit erop gelijmd en is er vaak al afgevallen.
Techniek
De B18-motoren (en later de B20-motoren) staan niet bepaald bekend als het toppunt van verfijning. Als de motor dus redelijk wat lawaai maakt of niet echt mooi rond loopt, is dat niet per definitie een reden tot zorg. Behalve olielekkage die af en toe de kop opsteekt, problemen met de overdrive en automaat en bij tijd en wijle versleten nokkenassen zorgt de techniek ook bij hoge kilometerstanden voor weinig problemen.
Onderdelen
Het vinden van vervangende onderdelen voor Volvo’s 140-serie is geen probleem dankzij de vele handelaren die gespecialiseerd zijn in Volvo en de uit Zweden geïmporteerde auto’s die regelmatig in ons land belanden. Technische componenten en carrosseriedelen (ook gereproduceerde carrosseriedelen) zijn verbazingwekkend goed. Geen reden dus om deze Volvo te laten staan!
Aandachtspunten
- Een Volvo roest niet zo snel, maar op een gegeven moment zijn de spatborden en overige carrosseriedelen aan de beurt.
- De motor kan nokkenasproblemen krijgen en heeft soms last van olielekkage.
- Dorpels, de onderkanten van de portieren, de wielkasten: de gebruikelijke aandachtspunten, kortom.