Vergeleken met de eerder Bertone-coupé van Volvo, de 262C, is de Volvo 780 het toonbeeld van elegantie. Het model is nauw verwant aan de Volvo 760 en Volvo 740 en wordt gekenmerkt door dezelfde betrouwbaarheid. De zescilinder motoren zijn echter minder bulletproof dan de viercilinders. Dankzij de goede onderdelenvoorziening vormen technische problemen echter zelden een onoverkomelijk probleem. Door de lastige verkrijgbaarheid van carrosseriedelen kan roest- of aanrijdingsschade wel voor veel hoofdbrekens zorgen.

Carrosserie
De carrosserie van de Volvo 780 is goed beschermd tegen corrosie, dankzij de vele gegalvaniseerde en verzinkte plaatdelen. Nu de Volvo 780 op leeftijd komt, komen zwakke punten aan de oppervlakte. De twee bekendste zijn de randen rond het schuifdak en de onderkant van de zijruiten. Het interieur kent grotere zorgen. Het dashboard vertoont scheurtjes door de invloed van zonlicht. Datzelfde zonlicht zorgt ervoor dat de prachtige dikgelakte houtdelen eveneens scheuren vertonen.
Techniek
Volvo heeft een reputatie hoog te houden als het om duurzame techniek gaat. De Volvo 780 vormt daarop geen uitzondering. De viercilinder turbomotoren zijn beter houdbaar dan de V6, die aan versnelde nokkenasslijtage lijdt, wat weer te wijten is aan een slechte smering. Regelmatig olie verversen voorkomt bovenmatige slijtage. De motorkabelboom kan door veroudering een motorbrand kan veroorzaken. De zescilinder dieselmotor (afkomstig uit de Volkswagen LT) is rauw, maar is bij een voorzichtige behandeling lang houdbaar. Het onderstel is stevig. De standaard Nivomat-schokdempers op de achteras houden het ongeveer 150.000 km vol. Als de computer voor de elektrische stoelverstelling defect raakt, kunnen de stoelen een eigen leven gaan leiden.
Onderdelen
Voor het exclusieve koetswerk en interieur van de Volvo 780 zijn veel onderdelen lastig verkrijgbaar. En dan is Nederland niet eens het slechtste land, gezien het grote aantal Volvo-specialisten dat zich met de 780 bezighoudt. Een beperkte voorziening betekent automatisch premiumprijzen. De technische onderdelen vormen geen problemen, want de 780 deelt vrijwel alles met de 760.