In de jaren negentig was de Volvo Amazon een populaire klassieker voor alledag, maar tegenwoordig is het weer een echte liefhebbersauto. De oudste modellen (alleen als vierdeurs) met B16-motor (drievoudig gelagerde krukas) zijn vrij zeldzaam en minder degelijk dan Amazons met een B18- of B20-motor (vijfvoudig gelagerde krukas). Voor veel mensen is de 123 GT de gedroomde Amazon. Hij biedt in grote lijnen dezelfde spreekwoordelijke betrouwbaarheid als de huis-tuin-en-keukenversies, maar dan aangevuld met betere prestaties en een completere uitrusting. Hoed u met behulp van onze aankooptips voor namaak!

Carrosserie
Anders dan de meeste tijdgenoten, kregen Amazons af fabriek een serieuze antiroestbehandeling. Daarnaast werden sommige onderstelcomponenten gegalvansiseerd en was het plaatwerk dikker (1,2 mm) dan gemiddeld. Als een Amazon aan roest ten prooi valt, zijn de koplamphuizen, de onderkant van de portieren, de achterste wielkasten en de reservewielbak het eerst aan de beurt. Check ook de voorste binnenschermen – vooral rechts bij de accubak. Zijn de verchroomde bumpers nog in een goede staat? Restauratie of vervanging is prijzig! Controleer in het geval van een Amazon 123 GT of de auto compleet is met alle GT-uitvoeringsdetails en sierdelen. Zoals de GT-badges, de juiste buitenspiegels, de originele extra verlichting, de voorstoelen met slaapstoelbeslag, de Smiths-toerenteller en het ingegoten opbergbakje boven op het dashboard.
Techniek
De B18-motor (B18B in de GT) is het schoolvoorbeeld van betrouwbaarheid, niettemin is goed onderhoud cruciaal. Overmatige speling op de distributie (versleten tandwiel) is niet goed voor de gezondheid van de motor en de twee carburateurs van de 123 GT vergen een zorgvuldige afstelling. Aanvankelijk gebruikte Volvo de zogenaamde D-overdrive voor de GT, die minder goed bestand is tegen hoge vermogens en zware belasting dan de J-overdrive, die vanaf 1969 in combinatie met de B20B-motor werd gemonteerd. Giergeluiden zijn een voorbode van een revisie. De bak zelf kan hoge kilometerstanden aan. De B20 is iets krachtiger, vooral het koppelverloop is gunstiger. Daar staat wel een hoger verbruik tegenover.
Onderdelen
De meeste slijtagedelen voor de Amazon zijn nog goed verkrijgbaar. Origineel plaatwerk wordt niet meer nieuw geleverd. Imitatiedelen zijn van wisselende kwaliteit en pasvorm. Specifieke GT-onderdelen en -details zijn schaars. Behalve de juiste spiegels (eerst ver voor op de spatborden, vanaf eind 1967 in het midden) zijn ook de voor de GT aangepaste relaisbalk, ontsteking en zekeringenkast zeer zeldzaam. Originele motorblokken zijn eveneens lastig te vinden.
- Roest aan koplamphuizen, voorste binnenschermen, onderkant portieren, reservewielkuip
- Is de auto compleet, inclusief de zeldzame en kostbare GT-onderdelen?
- Bijgeluiden overdrive, speling distributietandwiel