Een belangrijk voordeel is dat de Mini als basis heeft gediend voor de Wolseley Hornet (en Riley Elf). Technisch zijn ze identiek, het verschil zit in diverse plaatdelen en de aankleding. De Hornet heeft precies dezelfde aandachtspunten als de Mini, waarbij het specifieke plaatwerk extra goed bekeken moet worden, want vervangend materiaal is schaars. Wat overigens niet betekent dat de rest van de auto geen aandacht verdient. Roest is de grootste vijand van de auto en dat kan overal zitten.
Carrosserie
Het komt hierop neer: overal waar meerdere plaatdelen bij elkaar komen, ontstaat roest. Berucht is het voorruitpaneel, waar de A-stijlen, de voorschermen en het schutbord bij elkaar komen. Hetzelfde geldt voor het frontpaneel bij de aansluiting op de voorschermen en ook de binnen- en buitendorpels zijn notoire doorroesters. Veel plaatwerk is identiek aan dat van de Mini (en wordt nog steeds nieuw gemaakt), maar het afwijkende frontpaneel, de binnen- en buitenschermen achter, de motorkap, het kofferdeksel en de laadvloer zijn niet of nauwelijks meer te vinden.
Techniek
De A-series motor is een taaie. Hij is robuust gebouwd en verdraagt een ruwe behandeling zonder te morren. De ontsteking zit voor op de motor, waardoor hij bij regen kan gaan haperen. Het hoort erbij dat de motor een beetje olie lekt; controleer het peil regelmatig. Gezien de in het carter geplaatste versnellingsbak gebruikmaakt van dezelfde olie als de motor, is het aan te raden om uiterlijk elke 10.000 kilometer de olie te verversen. Kraakjes uit de versnellingsbak duiden op slijtage van de synchromeshring voor de betreffende versnelling. Als de auto laag op zijn wielen staat, is het Hydrolastic-veersysteem niet op druk. Modificatie naar rubberen veerelementen is geen eenvoudige ingreep.
Onderdelen
De techniek is identiek aan die van de Mini en er is geen onderdeel dat niet verkrijgbaar is. Dat maakt modificeren gemakkelijk: u bent niet de eerste die de 1275 cc-motor van de Cooper S in een Hornet of Elf lepelt. Zoals gezegd is Wolseley- of Riley-specifiek plaatwerk niet meer nieuw verkrijgbaar, of hooguit met een gelukje. Controleer of alle verchroomde sierdelen nog intact zijn en het interieur bij voorkeur compleet.
Aandachtspunten
- Overal kan roest ontstaan, maar vooral de dorpels en het gebied voorruitpaneel/A-stijlen/schutbord zijn berucht.
- Specifiek plaatwerk: frontpaneel, motorkap, binnen- en buitenschermen achter, kofferdeksel, laadvloer.
- Motor en versnellingsbak worden door dezelfde olie gesmeerd, regelmatige verversing is wenselijk.